AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.859

Min BMW X3 låter som en mopedbil!

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hej! Jag upplever något missljud, typ stark resonans, när jag varvar 1500-2000 mil. Upplever det som att det har blivit värre. Bilen har gått ca 11000 mil. Har anmärkt på det vid två service, men BMW tycker att motorn låter ok. Möjligtvis är det något resonansljud säger de. Någon annan som stör sig på detta? BMW 520 som jag har åkt i är mycket tystare. Jag tycker det är pinsamt om jag t ex skjutsar sonens kompisar. Inte speciellt premium. Lutar åt att jag lämnar in den igen till BMW för felsökning.

Mr C
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Kom ihåg att dom tillverkas i USA och sen alla jädrans plastbitar överallt,
och det är inte bättre med G01 vid vissa varvtal är det nåt som vibrerar på
min bil,men det är ju inte lätt att hitta.
Transocean
Sitter det en N47 - motor i bilen? Modellår 2015 men bilen tillverkad hösten 2014 och motorn kanske några månader tidigare? Då är det kamkedjan.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Det stämmer Transocean. Precis den åldern. Låter ju inte bra! Känns som det är läge att snabbt boka in en felsökning. Skumt att de har avvisat felet två gånger det senaste året. De vill skjuta problemet framför sig tills inga garantier/goodwill gäller längre?

Mr C
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Försvann inte det problemet mars 2011 med kamkedjan
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Var på bilbesiktning idag och passade på att fråga om motorljudet. Besiktningsmannen menade att den lät normalt. Saknar min gamla Ford Mondeo 3.0 med V6, vilket säger en hel del. Ska ändå boka in mig på felsökning.

Mr C
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hämtade ut bilen idag. Det var ett ganska oväntat fel. Bensinslangens isolering hade skavts av och vibrerade mot karossen vid vissa varvtal. Verkstaden arbetade enligt uppgift 5 timmar med att isolera slangen och fästa den. Betalade 4800 kr för det, men jävligt skönt att den lät bra när jag åkte hem.

Mr C
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Sjukt, 5k för att isolera en slang.

x3:an den nya mopedbilen ;)
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
2500 kr felsökning och resten arbete. Man kunde ha hoppats på goodwill, men bilen har trots allt snart gått 11.000 mil.

Mr C
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Nåt sånt borde ju inte kunna inträffa om konstruktionen är rätt från början
så det var ju dåligt att inte kunna ta det på goodwill,men det skiljer sig nog
mellan verkstäderna.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är alltså en bensinare, och inte en diesel? Det pratades om N47 högre upp och sen beskrev du bensinslangen alltså?

4 800 för att isolera en slang låter ju drygt men inte särskilt förvånande på BMW.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Det är en diesel. Borde skrivit bränsleledningen... Jag kan ju prova att överklaga fakturan.

Mr C
be
113
begell
X3 30e -20
Med tanke på alla eldfängda BMW-ar vore det intressant att veta om det är ett vanligt fel.
Skulle du vara först borde BMW vara tacksamma och stå för åtgärden, är det vanligt borde det i stället vara återkallelse och även då knappast på kundens konto.
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Fundering, första gången du anmärkte på felet, var det inom garantitiden? finns det noterat i någon service order?

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Nej. Det är väl tre års garanti och jag reagerade nog efter fyra år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.