AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.248

Mini R50 som vägrar starta-

Ma
10
Marsu
Mini Cooper -04
BMW 318D -11
Mercedes 500SEC -83
Mercedes CLK -01
Nu står det förvisso inte BMW på utsidan av bilen, men med tanke på alla BMW-loggor i motorrummet så tror jag ändå att det här är rätta stället att fråga på… ;)

Har en bråkig Mini Cooper, R50 som jag behöver experthjälp med.

Startmotorn går runt, bränslepumpen snurrar men det finns ingen gnista på stiften. Varvräknaren rör sig inte en millimeter trots att motorn snurrar.

Eftersom jag vet att Minis kan vara lite kinkiga när det gäller dåliga batterier, var ett nytt batteri något av det första jag stoppade i bilen efter en kortare felsökning. Hjälpte inte.

Bet i det sura äpplet och lämnade iväg bilen till en verkstad som skall vara duktiga på BMW. De hade den inne ett tag och bytte något som jag tyvärr glömt.

Detta var över ett år sedan och mitt minne är sönderstressat. Hittar inte kvittot just nu. Rätt säker på att det hade med trottel eller insprut att göra. Hjälpte oavsett inte, så deras nästa åtgärd skulle bli att byta ECUn, vilket skulle kosta ungefär lika mycket som bilen är värd…

Under tiden hade jag dock googlat runt och kommit fram till ungefär det samma som verkstaden. ECUn är kass. Köpte en ECU med tillhörande immobiliser, tändningslås och nyckel från en skrotad R50 från en engelsk skrot.

Monterade glatt in detta men resultatet var oförändrat.

Bilen blev stående, men har nu återigen rullats in i garaget för felsökning.

Bytte vevaxelgivare då vi tyckte att varvräknaren borde röra på sig då startmotorn går, samt att något felkod kunde peka på detta, men även det blev resultatlöst. Bogserade även bilen en bit, med växel i, för att se om vi kunde få fram några nya felkoder i läsaren vi hade tillgång till. Blev inga vettiga resultat.

Nu har jag fått in INPA och andra trevligheter i min laptop, och pratat med Minin den vägen.

Trottelspjället rör sig inte när jag trycker på gaspedalen trots att tändningen är påslagen. I INPA ser jag att bilen registerar att pedalen rör sig, men that’s it.

Det finns ett antal felkoder enligt INPA, men jag lyckas inte nolla dem. Det har tillkommit någon, och försvunnit någon när vi experimenterat, men åtminstone två av dem går inte att radera.

1378 Systemspannung niedrig (Batteri 1,8V)

1670 ECM/PCM Hauptelais Steuerkreis niedrig (Batteri 1,8V)

Att batterispänningen är låg känns inte så konstigt, den har snurrat många varv på startmotorn och har stått länge i omgångar. När dessa felkoder har uppstått vet jag dock inte.

Det som är intressant med dessa två koder är att de uppkommit innan vi flyttade bien, då miltalet visar ett par kilometer mindre än vad mätaren säger idag. Får inte upp några nya koder som visar miltal.

Dessa koder finns kvar, och går inte att plocka bort, oavsett vilken ECU-Immo som sitter i bilen.

Jag trodde i min enfald att dessa lagrades i ECUn, men så är uppenbarligen inte fallet. Var sitter dessa? Body control uniten? Är det lönt att skaffa ett nytt kit med ECU/Immo/BCU från samma bil?

Alla tips och idéer är mer än välkomna…
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Var i Skåne bor du? MJM Bilverkstad i Hyllie / Malmö är riktigt vassa på bmw och bil-el.
Ma
10
Marsu
Mini Cooper -04
BMW 318D -11
Mercedes 500SEC -83
Mercedes CLK -01
Tack för tipset. Bor sydöst om Malmö, så Hyllie är nära och bra om jag inte lyckas lösa det hemma i garaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.