|
|
|
|---|---|
|
Jag har en e61 523i LCi från 2007 som helt plötsligt inte startar. Hör inget klick från startmotorn när man trycker på startknappen. Batteriet är relativt nytt och laddat 48h med CTec 10A laddare (ger 13v löst). Man ser inget spänningsfall när man trycker på startknappen. Har läst en del på olika forum inkl. AP och fått en del uppslag. Har testat att knacka på startmotorn, kopplat bort IBS kontakten. Testade att rulla igång bilen för att utesluta startspärren. Känslan är att det är startmotorn som behöver bytas så tänker nog att nästa steg är att plocka bort den. Någon som har någon annan idé innan jag gör detta. När vi rullade igång bilen testade jag att mäta spänningen med motorn igång. Landade då på ca 12v. Detta känns väldigt lågt. Därför funderar jag på om det även är något fel med laddningen. Finns det någon gemensam felorsak? Någon styrenhet eller liknande? Om bilen startat med nytt batteri kunde jag accepterat att felet rör laddning och att startproblemen är en följd av detta, men iom att jag testat flera batterier och även startkablar känns det inte som enbart laddfel. Har inte fått några varningar rörande laddning senaste tiden. Är tacksam för alla idéer. Mvh Simon | |
| Finns en aktion på BMW för batterikabeln. Tror det var nån dålig anslutning av den. Har bilen varit inne på den fixen, annars kanske det är den kabeln som strular? | |
| Har fått brev om detta, men har inte haft den inne ännu. Så tanken har slagit mig att det kunde ha med detta att göra. Tänker samtidigt att man borde kunna komma runt detta med ett batteri inkopplat med startkablar under huven. Eller? | |
|
Mätte du spänningen direkt på batteriet, eller under motorhuven? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Har mätt både på löst batteri, inkopplat och under huven med liknande resultat. Något lägre spänning med batteriet i bilen. | |
|
Har läst lite mer och hittat ett par ställen där det står om att CAS/Dme tappat synkroniseringen och att detta lett till liknande startproblem. Någon som kan verifiera detta? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Själva grundfunktionaliteten i EWS är inte inblandat i detta fall, är DME/CAS inte överens resulterar det i ett crank - no start scenario (tror även trådskaparen lyckades rulla/bogsera igång bilen). När nyckeln accepterats av EWS så släpper den linan till startmotorn och den börjar gå runt. Därefter diskuterar EWS och DME och när de är överens så släpper DME på bränsle (tror gnista alltid slås på men är inte säker). Felsökning är nästa uppenbara steg att ta. Exempelvis kan man halvera listan över potentiella felkällor med en enda mätning - jag funderar om ens subsystemen försöker aktivera startmotorn - det vill säga en mätning på terminal 50 på startmotorn kommer att kunna stryka en dröse saker på listan över misstänkta. |
|
Jag får lossa lite grejer o mäta på solenoiden till helgen. Återkommer med mätresultat. Bytte batteri i somras. Under allt letande kring startproblemen har jag läst på ett par ställen att batteriet ska registreras vid byte. Behövs detta? Vad är isåfall syftet? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jordkabeln mellan kaross motor batteri kaross kollas. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.