AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.322

Bmw 318 touring 01 problem med automatlåda som går i felsäkert läge

ke
10
kenny21
318 touring-01
Har köpt mig en 318. Men problem med automatlådan. Den går i felsäkert läge när man kör fortare en 20km/h. Under det så funkar den. Har haft den på oljebyte,men blev ingen skillnad. Det kom upp felkod 92. Nån som vet vad det betyder? Tack för svar.

Hej och välkommen!

Du kanske kan berätta lite mer om bilen? Miltal? Fanns felet (deklarerat) när du köpte den eller hur började det annars?

Men det bör sägas att säkert 95 procent av alla ”transfail program” eller ”getriebe notprogramm* handlar om ett försvagat batteri. Se åtminstone till att den detaljen kan bockas av. Det räcker i n t e med att det finns kraft nog för att starta motorn.

Alltså, se till att batteriet är på topp innan du letar vidare.

/Lennart
ke
10
kenny21
318 touring-01
Hej.tack för svar. Den har gått 22 000 mil. nej.problemet fanns inte när jag köpte den. Den började mitt i allt växla hårt,speciellt när den skulle växla ner,kändes typ som den slog i växlarna. Sen gick den kom symbolen upp,felsäkert läge. Men skall kolla batteriet :) Och olja och filter är bytta i lådan.

Med den extra informationen låter det inte som ett batteriproblem. Men tyvärr har jag inget tips att komma med.

/Lennart
ke
10
kenny21
318 touring-01
Det stod "torque converter speed" nånting på felkoden om jag minns rätt. Är det nån som har en aning vad det kan vara?
Hej,

Här är en - för ovanlighetens skull - avslutad tråd. Felkod 92, sporadiskt inträffande (fast så småningom med viss koppling till motor temp) limp mode. Felet: kamaxelgivaren (!).

the infernal limp mode Länk

Och här är en annan, som går på samma linje:

Länk

Måste säga att jag själv blir förvånad av en del sammanhang i dessa bilar...

/Lennart

Edit: Torque converter = momentomvandlaren. Den sitter mellan motorn och växellådan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kolla så att inte bromsljuset lyser hela tiden en dålig bromsljuskontakt ger också en del konstigheter i lådan känner igen detta från en kundbil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ke
10
kenny21
318 touring-01
Lite uppdatering. Om jag startar bilen med sensorn till valvetronicsystemet urkopplad då går motorn bra,men kommer felkoder på växellåda och dåligt oljetryck. Startar jag med den ikopplad så går motorn dåligt och kommer felkoder MEN,om jag startar bilen med den urkopplad,men kopplar i den medans motorn är i gång så börjar den gå klockrent och den får inte några felkoder alls. Men stänger jag av bilen och startar på nytt sen så går den skit igen. Nån som sitter på en lösning? Mvh/ Kenny
Är vi tillbaka till batteriet igen, kanske?

Tänker så här:

Sensorn får otillräcklig spänning när du startar motorn (dåligt batteri) och sätter en felkod som direkt gör att motorn sparkar bakut.

Utan sensorn inkopplad kan det åtminstone inte aktivt sättas någon felkod, eftersom den "inte finns".
(Däremot kunde man ju ha antagit att det skulle sättas en felkod för "saknad sensor", men det händer tydligen inte.)

När motorn väl är igång och generatorn ger spänning och laddning, fungerar sensorn som den skall när du kopplar in den.
(Alternativt skulle sensorn kunna vara på upphällningen och kräva max spänning för att arbeta korrekt. Men detta är en ren spekulation från min sida, som jag knappt tror på själv, obs!)

Har du f ö provat att släcka felkoderna på motorn när den väl är igång och går illa? Om motorn då börjar gå ok, skulle ju det kunna ge en indikation på att spänningen verkligen är orsaken.

Här i forumet har det annars påpekats hur många gånger som helst, att ett fräscht batteri är helt nödvändigt för att slippa konstiga fel på våra bilar. Det har också i samma utsträckning påpekats, att batteriet, om man är tveksam, måste testas under belastning. Det räcker inte med att bara mäta vilospänningen över polerna t ex.

Prova att ladda batteriet åtminstone en natt och se om det blir bättre. Om inte, låt en kompis starta bilen medan du mäter batterispänningen och ser hur mycket den dippar. Då får du en indikation på vad batteriet egentligen orkar.

/Lennart
ke
10
kenny21
318 touring-01
Hej,tack för svar. Är nytt batteri i den,men ska kontrollmäta :) har prövat att släcka felkoderna,men dom kommer tillbaka.

ke
10
kenny21
318 touring-01
Lite uppdatering. Efter byte av sensor till valvetronicen så försvann felkoderna. Men nu går bilen bara att köra när man kopplar ur valvetronic motorn, Har man den ikopplad så blöddrar den och går ojämnt. Har ställt om ändlägena med data,men vill inte få den att funka,så nu kör jag bilen med motorn urkopplad,dock lyser ju motorlampan. Är det någon som varit med om något liknande?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Ja på en 1serie flyttade spridare.- tändspolar-stift. Bluddrande och misständningar. När jag drog bort kontakten till valvetronicen vilket gör att systemet ställer ventilerna så de öppnar max så gick den perfekt. Kärvande valvetronic el dålig returfjäder Gissade jag på. I detta läge används trottelspjället som i normalläge alltid står fullt öppet och det är valvetronicen och luftmassemätsren som reglerar insugningsmängden. Fick inte rota med det längre då kundens ekonomi inte tillät detta

Länk
ke
10
kenny21
318 touring-01
Ok,kanske det skulle vara en ide att testa en annan motor då. Och kolla returfjädern. Men tar bilen skada av att köra utan valvetronicen? Mvh/ Kenny
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Nä det gör den inte motorlampan tänds dock

Länk
ke
10
kenny21
318 touring-01
ok,tack så mycket för svar. Ska pröva byta ställmotorn o se vad som händer. God Jul på er alla.
ke
10
kenny21
318 touring-01
Måste ju uppdatera lite. Blev ingen skillnad fast vi la dit ny ställmotor. Så kör med den urkopplad. Men som sagt,motorlampan lyser istället :) finns det något sätt att få den att sluta lysa fast man kör med valvetronicen urkopplad? Mvh/ Kenny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.