AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.728

Köpråd för första BMW köpet, 3 eller 5 serie?

Hej! Har nyligen landat fast jobb och direkt ställt in siktet på en BMW. Jag är tyvärr inte alls bilkunnig och har därför sökt mig hit. Jag hör hela tiden dessa "skräckhistorier" av folk man känner att BMW bara går sönder hela tiden och att de är så fruktansvärt dyra i drift, jag tar allt detta med en nypa salt.

Däremot är jag gärna intresserad av att veta om de finns några modeller som är sämre eller bättre och eftersom att jag har noll koll på bilar så uppskattar jag all er hjälp!

De bilarna jag tittat på nu är 325i (tror jag den hette) och 520d,525d och även en 528d. Anledningen till att jag valt just detta är att de har varit i den prisklassen jag letar efter.

Jag söker efter en av de "nya" modellerna, automatisk växellåda och gärna (men inget krav) bensin. Min budget är ca 150.000-180.000 Vad är det jag ska leta efter när jag tittar på efter en begagnad BMW? Är det milen som är viktiga?

Är det något annat man hålla ett öga på? Jag uppskattar all er hjälp! :)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Välkommen

Men frågan är lite väl öppen för att kunna besvaras på ett vettigt sätt.

Men vad är viktigt för dig - ekonomi, prestanda, komfort, stora utrymmen, driftsäkerhet...?

Man har ju olika options om man är ensam eller har tre barn, skall pendla i city, åker mycket landsväg...

Börja i den ändan så blir det lättare

Matthias

Vet inte hur man citerar någon (sitter på telefonen så hemsidan ser lite konstig ut) men jag får hoppas du ser svaret ändå! Ekonomi är prio ett och sedan komfort. Prestanda kan jag skita i. Jag kör i princip aldrig i stad så det kommer bli mycket landsväg och pendlande.

Jag bor ensam så det blir inga barn eller sambo i bilen, hade kunnat tänka mig en coupe men helst en sedan (dock tycker jag inte om kombi)

I det bästa av världar vill jag ha en bil som jag kan pendla med som håller i längden, är skön att köra och inte drar alldeles för mycket bensin. Men vem vill inte ha sån bil liksom! Haha
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Bmw E92 330d?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Eller en 5-serie sedan. Skön ’standardbil’ liksom. Antagligen bra pris beg eftersom kombi är poppis och kanske mindre slitage pga ’äldre’ målgrupp utan små barn som sparkar sönder inredning etc

/M

Mina bilar: Länk
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
I din situation hade jag gått på en 3-serie, du skriver bensin men varför inte en rapp diesel? 330d är snabb, snål och en av BMW:s mest driftsäkra motorer. Något över din budget men tex denna ser fin ut, Länk annars finns samma motor i E90 (3-serien 2005-2011) Provkör och jag tror du är fast:)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Till en person som har ekonomi som prio ett skulle jag rekommendera ett billigare märke, typ Skoda.

Du skriver: ”håller i längden, skön att köra och inte drar för mycket bensin” - det stämmer ju på många BMW, men många andra märken gör det till lägre pris också.

Om det absolut ska vara BMW så kanske en 1-serie?
Ferlin: Jo diesel går bra också jag bara föredrar bensin. Men har inget emot att köpa en diesel! Den var jävligt fin men jag vill som sagt ej ha en kombi haha!

Grelle: Självklart kan jag köpa en billigare bil men det är BMW jag vill ha. Personen ovan frågade bara vad jag hade för prioriteter och om jag måste välja mellan en BMW som är fruktansvärt snabb och drar skit mycket bensin eller en BMW utan så mycket drag i och som är bensinsnål så väljer jag hellre den.

Jag är inte ute efter det absolut snålaste eller billigaste. Men om jag måste skriva en lista så är det just ekonomi/komfort jag hade valt över prestanda :)

Sen vet jag ju att BMW inte är de mest bensinsnåla bilarna men det gör ingenting, jag tycker ändå det är värt det :)

Har under dagen suttit och kollat mer på blocket osv och det lutar mot 5-serien. Vilken av de de modeller i den serien hade ni rekommenderat (och varför)? Tack för alla era svar än så länge!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag förstår. Vad ska du med 5-serie till om det bara är du?

Om du inte är bilkunnig, så är du sannolikt inte mellannivå, köp då inte bil för din sista krona, speciellt inte om det är äldre bil, över 5 år. Ha då 15-20’ redo för någon oförutsett utgift.

Vet du vad en 525 kostar att försäkra för dig?
Anledningen till att jag fastnat för 5 serien är för att jag tycker de har de finaste bilarna och till det priset jag letar efter! Och nej jag köper absolut inte en bil för mina sista pengar! Självklart behöver man ju har pengar undansparat för oförutsedda utgifter och det gäller ju inte bara BMW. Eller bara bilar överhuvudtaget!

Eftersom att jag är under 25 (eller vart gränsen nu går) är det ganska dyrt med försäkring, runt 1300:- i månaden för en helförsäkring. Men min Volvo S80 kostade 1100:- i månaden.

Denna bilen hittade jag innan och den tyckte jag var väldigt fin och även under min budget, är det pga milen de säljer den så "billigt" (jämfört med de andra man sett på blocket t.ex)

Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Den är gammal och priset känns normalt, finns de som gått mindre för samma peng. Länk

Om nu ekonomin är en faktor kanske 520 kan vara något? Lär ju inte kosta lika mycket att exempelvis försäkra.Länk
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Kolla och provkör en 118i Lci, 2016-2018, den har en 3-cyl motor på 136 hk, ingen raket men hyfsat pigg och snål på bensin, ta med automatlåda, m-paket, den är bakhjulsdriven, har LED-belysning, köp en som är tillverkad före 2018-06 så har du den låga skatten på ca 600 kr/år. Satsa på en med lite extrautrustning utöver M-paket t ex HiFi-ljud, Navigator (finns en business som är billigare) Den lilla motorn gör att den blir billigare att försäkra. Skall du lasta ngt fäller du bara baksätet så rymmer den det mesta. Mvh
Ska du ha en F10, som bilen du länkar till är, så rekommenderar jag att du köper en 535i.

Den motorn lär vara den bästa ur kvalitetssynpunkt om det är en bensinare du vill ha.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.