|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ute efter en F11 520D m-sport. Finns de kända brister på denna modell? Har kollat på en 2011/12 där i krokarna. Vad säger folket? Lite tankar och ideér mottages gärna! :) //Martin | |
| F11 har väl luftbäljarna bak, egr ventil, turboras på vissa, vinande kupefläkt bl.a | |
| Satsa på 525D det är en skottsäkrare och trevligare motor. | |
|
Har kollat lite på 525D och lite större motorer med. Nackdelen med att bo runt sthlm är försäkringen som lätt springer iväg med större spis i. Men är inte 525an samma motor i som i 520in? |
|
|
525d gick från 3 liter till 2 liter 2012 |
|
|
Från 2013 blev 525 en 2 liters motor , därinnan va den 6 cylindrig på 3 liter. Jag är jättenöjd med känslan och draget i min 4 cylindriga 525, den 8 växlade automatlådan är guds gåva till bilvärlden. Som ovan skrivit, EGR som är satans gåva till bilvärlden är ett problem som drabbar många, och som det varit kampanj på, har du tur är det bytt :) Runt 20000mil är vad orginalprylarna verkar palla, då snackar vi att bälgarna i bakvagnen kanske börjar läcka luft , som i sin tur drabbar kompressorn ( som förövrigt andas utan luftfilter) ,, detta är inga evighetsprylar, utan det kommer att behöva bytas, Bromsarna, ja dom orkar med i 20k mil, mina började successivt vibrera, så jag bytte till nya. Dragkroken är elektrisk, pajar den så gör den tydligen det ”bara sådär” , min slutade funka, inget du kan glo närmare på, funkar den så funkar den! Annars är det bra bilar, inredningen är kvalitet |
|
|
Så 4 cyl motorn efter 2013 är bättre än 6cyl innan 2013? Ja EGR har man ju hört ris och ros om vad de gäller nästintill alla bilmodeller där de sitter en på dessvärre. Ja man kan ju kolla ifall de är något gjort åt den. Är det luftbälgar på alla eller är de tillval? //Martin |
|
Transocean |
525d fick den fyrcylindriga N47:n redan hösten 2011. Modellår 2012. Jag skulle kika på en med sexa. |
|
@transocean : Jag är ute efter en F11, är det E60 modellen som är med sexan i? |
|
Transocean |
2010 F10 525d med sexa 2011 525d F10 till stor del med sexa Vissa bilar registrerade sent 2011 fick den fyrcylindriga varianten man inte vill ha av N47 skäl. Därefter var det bara fyror. |
|
@transocean : Är det något strul med dessa 4 cyl eller är de rent av av nöjet du föredrar 6cyl motorn? :) |
|
Transocean |
Kamkedjan brukar sträcka sig på de där. Hade en 2011:a 320dA som började låte helt för jävligt från kedjan vid 10 000 mil. En Premium selection jag köpte 2014 med endast 2300 mil i klockan. Blev kvitt den innan den hann rasa. Har ett par kollegor med likadana motorer som kört vidare utan att lyssna på mina varningar om denna motortyp; med katastrofala resultat. Men det är klart, inte alla rasar, så du kan ju alltid testa. Sexan har mer vrid, en helt annan ljudkuliss och är väl den skotsäkraste motorn BMW hade då. |
|
@transocean : Men visst är det så att iaf 535D har sexan med biturbo? Kan rentav 530 ha samma motor fast annorlunda turbospec? |
|
Transocean |
Ja precis |
|
Då får jag kanske överväga 530 i alla fall hehe |
|
Transocean |
Touché |
| När jag skrev 525D så menade jag den med 6:an och F11 karossen. Ägandekostnader var rätt lika senast jag kollade om man jämför 520D och 525D. 530D drar iväg i försäkringskostnader framförallt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.