AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
716

BMW -02 316 ti compact med N42 motor. Motorn stannar

rh
4
rhlarm
330XD Touring 06
Frugan bil stannar ibland vid vanlig körning. Hinner inte göra något utan bilen startar igen efter någon meter. Alltså inte trampa ur eller vrida av tändningen. Ett par gånger har den stannat helt och inte gått att starta. Efter att ha dragit den en bit går den igen. Har bytt båda tändnings givarna.
Har någon mera förslag?
Da
9
Darre1
316ti och 120D
Stängs bilen av eller stannar den bara men är fortfarande på så att gaspedalen inte blir responsiv?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör en felkodsavläsning - spontant skulle jag tippa på att vevaxelgivaren är defekt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
rh
4
rhlarm
330XD Touring 06
Ja ingenting är frånkopplat
rh
4
rhlarm
330XD Touring 06
Johan B
Tack för svaret var sitter vevaxelgivare.
Da
9
Darre1
316ti och 120D
Vevaxelgivaren sitter under insuget, det är ett jävla jobb att komma under den, bytte min i förrgår för jag ändå var där i mitt arbete. Du borde samtidigt byta ut CCV om du aldrig gjort det om du nu ska in där och gräva. Den plasten gör att olja läcker ner där och måste göras i princip i alla BMW som har dessa efter 10 000 mil.

Men innan du tar dig an det så skulle jag rekommendera att du gör ett test. Kör och tryck på bromsen svagt i ett test och lite hårdare i annat test. Efter varje gång försök gasa igen och se om det går. Om det inte går så försök med handen dra bromspedalen mot dig och gasa igen.

Det som kan ske ibland är att bromsen inte går fullt tillbaka i position och talar om för ECU att du fortfarande bromsar och därav stänger bilens dator av gaspedalenfunktionen till bromsen släpper helt. Det man brukar göra är ta ut den och smörja lite om detta är fallet så den går tillbaka fullt ut. Har gjort detta på två bilar förr. Bäst i så fall är WD-40 smörj för de inte skadar närstående elektronik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.