|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte bilen i somras, följde med en 1L oöppnad flaska castrol edge proffesional 0-30w som är märkt med bmw ll-04, Gick in på castrols hemsida och slog in mitt regnummer, fick som förslag castrol edge 0-30w fst, så beställde en 4l dunk, men ser nu att den inte är bmw ll-04 godkänd?? Kan jag använda/blanda dessa oljor? Känns som att d borde vara samma olja!! | |
|
Bilen är en 2015 års modell. |
|
| Vad jag försått så har BMW och Castrol slutat samarbeta därav finns inte BMW med på deras produkter. Vad jag hört skall de under en övergångsperiod fortfarande fungera men framöver inte säkert då de inte kommer synka krav och produkten (oljan). | |
|
Nja, det handlar om licenser! Det är väldigt många oljor som "tappade" LL04-klassningen vid årsskiftet. Troligen handlar det om att BMW vill ha för mycket betalt för att licensiera oljorna i kombination med att det handlar om en relativt liten marknad för den klassningen totalt sett och då nöjer sig de flesta oljebolag med att de licensierar kanske en eller två oljor i LL04 och släpper äldre licensieringar - det blir onödigt dyrt att ha kanske fem eller fler oljor med LL04 i sortimentet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Fast Castrol verkar inte ha någon BMW-klassad olja(?) När jag gick in på deras hemsida och sökte på bilmärke så kommer inte BMW upp som alternativ. (inte Volvo heller för den delen) | |
|
Tja, när jag sökte på Castrol.de fick jag upp detta: Länk Det kan vara någon form av generations-/namnskifte på vissa oljor och Sverige är nog inte den mest högprioriterade marknaden när de inför ändringar i sortimentet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tackar för svaren:) | |
| @Johan B => serva min bil nyligen alltid kört Castrols men på Tyska sidor + där jag köpte oljan så man att de slutat samarbeta och under en övergångsperiod funkar oljan men sen garanterar Castrol inte detta frågade just för att BMW inte stod på dunken längre de tom erbjöd mig byta kostnadsfritt. Läste till mig att Shell skulle vara BMW "officiella" olje partner men Shell var bara forum snack svårt att veta om det är sant eller inte. | |
| Har läst att oljebyte runt 1000 mil så går det lika bra med biltemas. Dem har mycket fina oljor som uppfyller alla krav. Sen castrol mobile eller andra är bara en sponsor grej. Vet inte men biltemas har jag kört i alla mina bilar senaste 18 år och aldrig haft problem med det dock inte bmw men funderar högt på att börja med det där också. Vet inte folk tycker väl olika | |
|
BMW:s "originalolj" är tillverkad av Shell och är av så kallad GTL-basolja (gas to liquid). Shell är en av få tillverkare av GTL-olja... Biltemas oljor är generellt inte dåliga och har de rätt klassning är det inga problem att använda dem....MEN de kostar mer än om man köper märkesolja med rätt klassning från Tyskland... ;) Dock är moderna bilar mer komplexa än äldre dito - numer är det mycket mer än smörjtekniska krav i motorns rörliga delar som måste uppfyllas, inte minst avgasreningsrelaterade problem kräver andra typer av oljor än förr! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B det är sant det du säger men ingen nämnde köpa olja utomlands. Snackar vi i Svea rike så fungerar temas helt klart till en bråkdel av literpriset | |
| Är verkligen en djungel det här med oljor! Ser att Biltema har en olja som är bmw LL04 godkänd nu, kommer inte köpa den, men är säkert minst lika bra som andra "godkända" oljor.. | |
| Är den klassad så är den klassad på BMW då är det bara att köra med den för alla garantier gäller så länge den är klassad. | |
|
Man kan göra det (väldigt) komplicerat och börja grotta ner sig i olika parametrar och börja jämföra fram och tillbaka och vrida och vända på olika oljors egenskaper i strävan att hitta vad som är "bäst" (för dig), eller så gör man det enkelt och kör på en olja med rätt klassning som finns med på BMW:s officiella lista och sover gott efter det... ;) Här är den officiella LL04-listan från 02/19: Länk Biltema lyser med sin frånvaro....! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Jag blev också orolig då den olja jag köpt och som enligt hemsidan var klassad LL-04 inte hade denna märkning på förpackningen. Det var en Castrol edge 5W-40. När jag följer länken som Johan B publicerade ovan så hittar jag oljan i listan. Har jag fattat det rätt att jag kan vara lugn och använda denna olja i min BMW 520dx -17? Tack, Mvh Ola |
|
|
Om oljan är med i listan är den godkänd av BMW. Men var observant på att oljor kan ha snarlika namn i flera olika utföranden, särskilt Castrol har ett gäng oljor som har väldigt lika namn med små skillnader i namnen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.