AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.532

Nyckel till BMW E36 - köpa eller AK90?

Jag har bara en nyckel till bilen (E36/Z3, 1999)

Bavaria vill ha 3200 för en fjärrnyckel

Låssmeden vill ha 1800 för en fjärrnyckel

BMW i Tyskland vill ha 70€ för en nyckel (utan fjärr, inkl frakt), men tror den behöver ”läras in” på en BMW verkstad

Oslipad nyckel inkl ”tom” transponder och fjärr (pirat) kostar ca 120kr på ebay inkl frakt (och jag har redan beställt sådan).

En AK90 för att själv gifta in nycklar kostar drygt 300 med frakt och tull (uppskattar jag). Slipa nyckel bör enl tidigare erfarenhet kosta ca 100-200kr. Det är en viss risk och ett visst mek som jag förstår att ta ut EWS, ta bort lacken på benen på kretsen på EWS som AK90 läser / skriver. Fördelen är att jag får två extranycklar (pirat) med fjärr för totalt under 1000 kr, samt en utrustning att göra fler nycklar vid behov.

När jag läser om AK90 så verkar det som att BMW lagt in 10 nyckelpositioner i EWS enheten med ”nedsparade” koder som de själva har i sitt system. Det verkar som positionerna i EWS kan vara markerade som spärrade, använda eller lediga. AK90 kan läsa ut dessa 10 positioner och skriva en tom transponder till vilken som helst av dessa positioner. Det verkar som man kan ta en ”oanvänd” position, tex nr 10, bara läsa ur EWS och tillverka en transponder som ”ska” funka, utan att skriva till EWS. Fungerar det så BORDE även BMWs nyckel gå att använda ”utan” att ”koda” (låsa upp) positionen. Man verkar med AK90 också kunna ta en redan använd position med en borttappat nyckel och tillverka en ”ny” transponder till den positionen – då kommer den gamla nyckeln att sluta fungera också. Detta verkar BMW själva inte ha verktyg att göra – de kan bara spärra en position.

Visste jag helt säkert att tyska nyckeln för 700 skulle funka utan någon BMW verkstad inblandad skulle jag gå på det alternativet. Annars är jag inne på att köpa en AK90 och koda in nyckeln själv då jag tycker de andra alternativen är för dyra.

Är det någon som gjort denna resa och kan bekräfta om ny nyckel från BMW måste ”aktiveras” eller om den funkar direkt?

Samt om någon kört AK90 och kan berätta hur mycket strul det är med den och om det förekommit att man skrivit sönder AWS (jag ämnar ju bara läsa AWS, inte skriva, vilket BORDE minska risken rejält).

Kanske nån i Stockholm har en AK90 att sälja eller låna ut?
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Köper du en ny fjärrnyckel från BMW så måste den aktiveras eller kodas in i bilens låssytem. Det gör man själv med några enkla knapptryckningar.

3200:- låter riktigt dyrt för en ny fjärrnyckel. Det var en medlem här för ett tag sedan som köpte en fjärrnyckel för 2200:- Kan nog vara läge att kolla priset hos andra BMW handlare.

Jag har själv köpt en fjärrnyckel från ebay i originalutförande med 433mhz kretskort som jag aktiverade till bilen och den fungerade direkt att öppna och låsa med. Däremot för att starta bilen behövs ju även ett id44 chip som man kan flytta över från en annan nyckel utan fjärrstyrning (om man har en).
Har ingen erfarenhet av AK90 tyvärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.