|
|
|
|---|---|
|
Nyinköpt BMW 523i 2006, har kört ca: 150 mil utan problem bortsett från ett litet ryck ibland mellan 1500 - 2000 varv. Detta har jag läst att andra råkat ut för. Började montera motrovärmare och följde denna guide Länk Bara dragit kablage till kupéuttag och intag när jag upptäcker att bilen plötsligt går dåligt, borde inte ha nåt med motorvärmarkablarna att göra, men dom är ju dragna via lådan där ECU sitter. Bilen går bra på tomgång när den, har testa att låta den stå åtminstone 15 minuter och den går fint. Så fort jag börjar köra så börjar den gå ojämnt och ryckigt, märks mest under 2000 varv. På tomgång kan den ibland stanna i korsningar och om jag stannar till så misständer den ordentligt. Om jag "startar om" bilen så går den bra igen. Någon som har nån bra ide på vad som kan ha hänt? Felkoder som kommer: P1554 -Vanos? P0012 - Camshaft position actuator - Bank 1 timing over-retard P0016 - Cam/Crankshaft Pos. Correlation sensor A - Bank 1 Efter ett tag kommer även: P0301-P0306 - Cylinder 1-6 Misfire detected | |
|
Video när bilen går dåligt Video direkt efter omstart |
|
|
Kan ju vara ett Vanosfel, dvs hur kamaxeljusteringen fungerar Att alla cylindrar misständer är ju i sig inte troligt utan kmmer sig av nåt annat fel, det blir ofta så när det inte finns bensin eller liknande. Men det är väldig gissande att säga så här, men vanisfel förekimmer och kanske är drt otur vara, sja ju inte ha nåt med din mitorvärmarmontering att göra om du inte kommit åt nåt av misstag. Vanis ör tyvärr elstyrda i grunden nu så de kan bara nollas med rätt utrustning. Bank 1 menas de tre första cylindrarna. Såg filmerna, kallstarten kanske har vissa inställningar som av nån anledning funkar tills bilen blir varm och den slår av. Visst jan den gå illa om vanis trasslar, men det hör är tomgång Jag tror den går på nödorogram nu, nåt är fel, inte ingift, bytt batteri? Nåt gör att den går på nödprogram nu. Den gnäller im Vanos men du är säker på att du inte kopplat bort batteriet länge osv? Tex när du monterade värmaren kopplade du bort batteriet? Du har ju felsökning den måste väl kunna tex godkänna batteriet? |
|
|
Vanos är bytt, det hjälpte inte. Jag monterade även Defa-laddare så det blev ett kort strömavbrott när jag kopplade in mig på pluspolen i motorrummet. Nu ikväll har jag ev. hittat felet. Jag har bytt båda kamaxelgivarna, den enda var ganska oljig i kontakten så det kan nog ha ställt till det. Ev. så hade det räckt med en rengöring. Undrar dock vart oljan kommer ifrån Kanske har det läckt vid själva givaren, såg nu att jag inte fick riktigt tätt vid den nya givaren heller men det får jag försöka fixa imorgon. |
|
|
Aj då, de kostar väl inga stora summor, men jag tänkte att du redan betalt för vanosdelar och nollning. Där ser man, bra att ha i bakhuvet mao, nog för att man vet att de finns, men det borde ju ett felkodprogram ta, finns ju även en vevaxelgvare tex, hallgivare. Den vet jag har trasslat på äldre BMW och där är ju risken för olja och skit större. Nåväl bra att du hittde felet. Visserligen ser man på dina felkoder att den gnäller om dessa sensorer, så den hade rätt. |
|
|
Vanos är bytt, det hjälpte inte. Jag monterade även Defa-laddare så det blev ett kort strömavbrott när jag kopplade in mig på pluspolen i motorrummet. Nu ikväll har jag ev. hittat felet. Jag har bytt båda kamaxelgivarna, den enda var ganska oljig i kontakten så det kan nog ha ställt till det. Ev. så hade det räckt med en rengöring. Undrar dock vart oljan kommer ifrån Kanske har det läckt vid själva givaren, såg nu att jag inte fick riktigt tätt vid den nya givaren heller men det får jag försöka fixa imorgon. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.