AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
723

Bilen startar ej

Jo
33
Johan535
535i -92
Tjo!

Igår när jag skulle iväg med bilen så startade den ej....blev mäkta förvånad...

När jag vrider om nyckeln så snurra fläkten lite och den gör ett litet försök att starta, sedan när jag vrider om igen händer absolut ingenting....kan sedan vänta en stund så gör den ett litet försök igen...

Det verkar inte vara batteriet, har det på laddning just nu för säkerhets skull...

Vad kan det annars vara? tändstift?

Har ibland haft problem med att starta bilen, den står och försöker en stund men ingen händer, sedan vrider jag om nyckeln igen så startar bilen...

Har även lagt märke till att bilen sprutar ut onormalt mycket avgaser...särskilt när den är kall och man kört lite och sedan står stilla...sprutar ut rätt mycket..verkar inte vara något läckage....är det möjligtvis så med 535or att de ger ifrån sig väldigt mycket avgaser?

Jo
33
Johan535
535i -92
Jo kom på en sak till, för ett tag sedan kom en ny text upp på datorn när jag startar bilen...

betriebsansleitg eller liknande...någon med tyska kunskaper som möjligtvis vet vad det betyder?

Har även Getriebeprogramm men den har varit med sedan jag köpte bilen....tror den hänger med från när bilen var automat...vid något tillfälle har den bytts till manuell låda..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Betreibsanleitung= instruktionsbok.
Jag gissar att batteriet håller på att ge sig.
Har du provat med startkablar från en annan bil?
Mät syravikten(1,28) i alla celler,när du laddat ett dygn. kan var någon cell som gett upp, vilket då ger för låg spänning vid start.Och när det blir kallare ute så blir spänningen ännu lägre.Det kan vara så att du bara kört kortare sträckor,med höga strömförbrukare vilket gör att det inte blir nån laddning över till batteriet eftersom alla förbrukare utom startmotorn får sin matning direkt från generatorn, och skulle det bli nått över så går det till batteriet för uppladdning.

MVH
Hasso

Jo
33
Johan535
535i -92
Jo jag testade nu efter jag hade haft batteriet på laddning ett dygn, startade utan problem...vart så orolig att det skulle vara något annat...jäkla tur att det bara var batteriet som började ta slut...

Har endast kört korta sträckor de senaste månaderna, till jobbet, till gymet osv...får ta bilen på en riktig rundtur någon dag så den får ladda upp sig rejält.

Tack för svaret, ska kolla ifall Betreibsanleitung kommer upp nu när batteri är lite mer laddat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.