|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Är ny Här. har problem med min e39.. har gjort en del redan och börjar få ont i huvudet av detta haha, försöker utesluta de som är gjort. Har någon haft liknande problem som detta som kan ha någon idé? 😊 LMM (går lika, samma symtom bortkopplad som påkopplad) vid körning. Den misständer/hackar ändån. Tändstift bytta NGK vline Felkoderna raderades först och därefter felkod på cyl 4 visas. följer inte med spolen om man bytar plats på den, Båda tändlägesgivarna utbytta Symptom: Går kanonbra när den är kall, fin tomgång nu efter att stiften och tändlägesgivarna är bytta. Går bra tills man gasar på lite grann bara, då tänds motorlampan och den misständer/hackar som bara den. Även på tomgång ibland när man har kört den, om man sedan stänger av o startar igen går motorn fint igen, tills man kör iväg då den börjar misstända igen efter lite varvning bara. Vad kan detta bero på..? Kan det ha med vevaxelgivaren att göra? Den går ju på 1400kr så tråkigt om de inte är den.. Spridare? Kablar till spole 4? Kan tilläggas att när jag har motorn igång och tar ut spole en efter en så ändras motorgången på alla. Kan det ändån vara någon spole..? Får ont i huvudet av detta😕 någon som har någon idé eller haft liknande problem? Mvh oskar | |
|
Hej o välkommen! Har du hittat och kollat alla vacumslangar efter hål? |
|
| Tack. Har sprayar lite startspray runt gummibälg en där efter LMM men den verkar tät, vart ska man kolla, vilka slangar typ..? | |
|
Får du bara felkod på cyl 4? Är det missfire? Flyttar inte koden med spole och stift, lutar jag åt glapp i elkontakter vid spridare eller spole alternativt själva spridaren. |
|
| Ja asså det står misständning cyl 4. Den flyttar sig inte med spolen nä men stift har jag inte bytt plats på.. med dem är helt nya ju. Ska man prova kolla efter brott i dem kablarna då? Kan detta göra så motorn går såhär dåligt och misständningar..? I morse gick den dåligt kall också, dock bra på tomgång som innan | |
| Menar du att det är givaren du kopplat bort till luftmassmätaren och den går lika bra/illa med givaren som utan? | |
|
Ja precis! |
|
|
Vi kan ha något liknande fel kanske. Kolla min tråd nedan. |
|
|
Men, borde det inte vara givaren det är fel på då? Det borde ju vara skillnad med givaren i. Blir det ingen skillnad om du kopplar ur den så borde den vara kass? |
|
| Det blir lite skillnad när jag kopplar ur den, den går lite annorlunda med misständer fortfarande | |
| Kollade på stiften innan, ska dem vara vita? Går den för snålt? Kan det vara något sådant kanske? Någon som har någon idé? | |
|
Talade med en bekant nyss som haft liknande fel på sin 330. Han bytte bränsle filter och problemen försvann. Ska byta imorgon o se om det hjälper mig. |
|
|
Hej. Jag hade samma problem på min 530. Ibland inte alltid så gick motorlampan igång, och felkoden sa att det var samma cylinder, tändspolen. (minns inte vilken dock). Brukade gå att starta om bilen. Sprayade också startgas runt gummibälgar men märkte ingen tjyvluft. Kollade gummibälgen, och den var trasig. Mitt tips är att riva ner och inspektera, speciellt den lilla tarmen var slut: Länk Alltså nummer sju. Efter det så var det inga problem med motorlampan förrän vevhusventilation började jävlas... |
|
| Tack för tipset får kolla det! | |
| Men hur såg dina gummislangar ut? För mina ser fina ut alltså rätt fina | |
|
Misstänker du tjuvluft på M54 men hittar inte läckaget - röktesta insuget då ser du direkt var det läcker! Det finns mängder av gummidetaljer i insuget på de motorerna som blir dåliga med tiden och vittrar sönder, att från själva insugsbälgarna själva till vakuumslangar, pluggar/proppar och diverse packningar, för att inte nämna själva vevhusventilationsdelarna..en del av dessa sitter svåråtkomligt och är svåra att se. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Låter ju som något att testa, kan man göra det själv eller hur går man till väga? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.