AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
804

523 -06 Rycker illa vid gaspådrag

st
11
stefa.A
523 -06
420D xDrive -15
Har ett problem som blivit värre med tiden.

För något år sedan kunde bilen ryckaq ganska illa vid väldigt kraftigt gaspådrag men nu har det blivit värre.
Om jag kör på tex 3:ans växel och har 1500 varv och gasar på lite mer än normalt när man kör ut från en korsning och ska upp i 90km/h då rycker bilen ganska bra men släpper jag upp gasen lite och "axar" lite försiktigare rycker bilen inget.

Kan det vara så enkelt att bilen inte får bränsle nog som behövs vid lite snabbare gas pådrag?
Tätt bränslefilter tex.?
st
11
stefa.A
523 -06
420D xDrive -15
Har en felkodsläsare som jag kopplade in idag.

Framkallade felet genom att gasa på ordentligt på 3:an från låga varv.

Då började bilen hacka en hel del, släppte inte gasen och då tänds varningslampan gul(skulle jag släppt av gasen och gasat mjukare skulle lampan inte tändas) där klockan visar tiden med ett felmeddelande på skärmen att man inte skulle belasta motorn så hårt.
Stänger av bilen o kopplar in felkods läsaren, och får följande fel!

2EF5 Map thermostat, activation
2D06 Air-mass system
2D0F Air-mass sensor, signal
29D2 Combustion misfires cylinder 6.

Stänger jag av bilen och startar igen så går bilen rent igen men motorlampan är tänd(gul)(inte på stora skärmen med fel meddelande texten(den texten står bara när bilen går orent då cylinder 6=misfires.

Kan det vara Luftmängd sensorn som orsakar allt ovan?
Den är ju med på felkod listan.

Raderar koderna och bilen har inga larm och går rent och bra ända tills jag gasar på ordentligt från låga varv.

Si
51
Silwer72
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
Du kan prova rengöra lmm och se.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.