AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.666

Köpråd BMW X3 F25 PreLCI vs LCI

Ax
49
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Jag går i tankar om en BMW X3. Har ni X3 ägare några tips och råd inför ett begagnatköp? Något man bör vara extra vaksam på eller se till att det finns med i utrustningslistan?

Jag har mest sneglat mot årsmodell 2016/2017 med M-Paket, men tycker att dessa ligger högt prismässigt fortfarande, trots att de kanske har upp mot 10000 mil på mätaren. Många ligger strax under eller över 300k.

Är det värt att titta på pre-lci eller finns det viktiga uppdateringar både motor- och komponentmässigt som jag missar då? Ser att dessa ligger en bra bit under prismässigt.

Tacksam för all input jag kan få. Även tankar om X1:an, årsmodell 2016- är ett bättre alternativ?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Vilken motor tittar du på?
Ax
49
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Jag tittar på 20d, men skulle vilja ha en 30d om hjärtat får tala.
Beakta gärna båda motoralternativen.

Pratar vi X1 som ett alternativ så kan jag tänka mig 20D eller 25D
be
113
begell
X3 30e -20
Kommer en 30d 8000mil -15 i maj.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
F25 LCI fick ju 2,0 literdieseln med 190 hästkrafter i stället för 184 och marginellt lägre förbrukning, men dessa uppdateringar är knappt märkbara. En skillnad med 20d på LCI är dock att start/stop funktionen är tystare. Motorn rasslar inte till lika mycket vid starterna. Det var i vart fall min upplevelse när jag skaffade en X3 20d LCI hösten 2015.
Sen tycker jag att X3 F25 är en av få BMW-modeller som är snyggare utan M-paket, så jag hade skippat det och sparat många sköna slantar om jag var du.
Kör en X3 20d LCI och körmässigt är nog skillnaden mot pre-LCI i stort sett obefintlig, inget är gjort på chassit vad jag vet. LCI har dock lite snyggare interiör, med pianolackade detaljer. Sedan går den uppdaterade 2-liters motorn lite tystare än gamla N47:an.
Köper du 20d LCI så kan det vara bra att veta att det varit ett flertal aktioner relaterade till EGR-ventilen på den motorn så kan vara bra att kolla upp att de är gjorda och att inga ryckningar känns från motorn vid provkörning. Alla X3 F25 omfattas dessutom av en isofixåterkallelse som det är bra att kolla att den är gjord.

X1:an är inget alternativ jag skulle tänka mig, men det beror ju på vad du prioriterar. Utrymmesmässigt är den nog bra, men köregenskaps och komfortmässigt så föredrar jag X3:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.