AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.506

Slutsteg HK Z3

Var sitter ett eventuellt slutsteg på ett Harman Kardon system med subwoofer på en 1999a. Jag verkar ha alla högtalare kvar men huvudenheten är utbytt. Som på många z3or verkar högtalare skallra när man vrider på. Allt behöver nog en översyn...
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Coupe eller Cab?
Cab
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Finns 3 ställen i bagaget där förstärkarna brukar monteras. På höger och vänster sida. Eller ”hängande” mot kupén på vänster sida där även cd växlaren monteras.
Harman Kardon systemet har 2 förstärkare och Hifi systemet har 1.
Länkar till en bil som har Harman Kardon systemet monterat. På bilden syns 2 platta ytor på vänster och höger sida, här bakom sitter förstärkarna. Ingen cd växlare på denna bilen.
Länk
Tack, har inte hunnit kolla vad som döljer sig bakom mattan, men bra att veta var jag ska börja leta. :) Stor sannolikhet dock att tidigare ägare som bytt huvudenhet även monterat bort slutsteget misstänker jag...
Till höger i bagaget satt ett slutsteg märkt HK. Om det fortfarande är inkopplat och fungerar trots att själva huvudenheten är bytt vet jag inte... Jag antar det är ganska stort jobb att förbikoppla detta. Samtidigt är det inte direkt nån "punch" i ljudet, men tydligen är Z3ans HK högtalare av usel kvalitet så det kan vara att de helt enkelt är slut för det skallrar när man vrider på... Men det finns väl ändå lite hopp om att kunna få till en någorlunda originalsystem...

Det verkar ju sitta 2 diskanter i varje dörr, kickers vid fotutrymmet, en sub med galler mellan stolarna och två små högtalargaller bakom stolarna, om de är till subben vet jag inte...
Kickers vid förarsidan låter illa. Det känns komma bas ur baslådan och diskant ur dörrar och bakom säten (varför det nu sitter pyttesmå högalare BAKOM stolen). Jag antar då att slutsteget på något sätt är inkopplat trots det inte är originalhuvudenhet.

Det som känns mest angeläget att fixa är således kickers vid fotsteg. Kan de vara att de drivs av stereon och inte slutsteget som gör att de låter lite väl högt och kanske gått sönder därför?
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Den högra förstärkaren verkar vara till subben enligt den här detaljbilden Länk

Hittade du en förstärkare på vänster sida också eller?
På bilden kan du se alla delar i systemet. Detaljbilden är till en ”facelift”-99. Alltså från 04/99. Är din bil facelift?
Tack! Min bil är en 99a byggd dec 98 och ej facelift... Jag får nog helt enkelt försöka kolla hur elen är inkopplad, verkar funnits några olika versioner på detta ljudsystem...
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Här är en detaljbild till en Z3 tillverkad dec-98.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.