AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.043

Vilken plug-in hade ni valt? Kia Optima eller Mitsubishi Outlander?

Sida 2 av 2
Att en bensinmotor i denna typen av bil skulle varva 5000 varv i 130 tycker jag verkar underligt. Har Outlander en varvräknare överhuvudtaget? Den jag kollade och har hemma är en ny 2020 och den har ingen varvräknare utan en energianvändningsindikator som är uppmärkt 1, 5, 10 och detta indikerar direkteffekten för motorn i kw. Om det går att se varvtalet någon annanstans vet jag inte. Har nu lånat hem en över helgen så det skall bli spännande och se hur den är. Än så länge tycker jag att den är helt ok inte rolig, inte direkt modern inredning typ från 2010. Hade inga höga förväntningar efter det jag läst här.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Bränsleförbrukningen låter inte speciellt hög för kombinationen automat, bensin och fyrhjulsdrift. Vår Golf Alltrack TSI ligger också på litern eller strax över. Det är bara på längre körningar med landsväg (utan motorväg) som man hamnar strax under.
Ni kanske har rätt, den har ju någon form av mätare som går från grönt ”i botten” vilket indikerar eldrift, till blått som indikerar bensindrift.

Jag har alltid tolkat mätaren som att siffrorna i den blå skalan indikerar varvet på motorn, inte effekten i form av kw, men det är säkert fel.

Hursom så låter den väldigt plågad om man kör 120-130.

Innan denna hade jag en V60 och dessförinnan en Tiguan, de var förvisso diesel men de gick betydligt snålare på långfärd.
Lånade en bil över helgen och körde lite olika sträckor. Enl färddatorn skulle jag komma 38 km med fullmladdning. Körde under gällande hastighetsbegränsningar, lät bilen rulla öka farten i nedförsbackar och höll igen uppför. Jag jobbade med paddlarna och försökte anpassa ”motorbromsen” så bra som möjligt efter gällande omständigheter. Vi var 3 personer i bilen trots mina ansträngningar så kom jag 28 km på ren el. Tyckte bilen gick helt okej inte så svampig som jag trodde. Förbrukningen på lite längre körning hamnade på 0,65. Det som störde mig/oss var allt pipande men det kanske går att stänga av t ex för att sänka volymen på radion. Det räckte inte med ett pip när man höll inne knappen utan det piper varje steg volymen hoppar + första trycket. Sedan så fick man köra med hög fläkt så att inte rutorna immade igen på vänster sida. Vid det tillfället så var vi 4 st i bilen. Bilen känns lite efter trots att den kostar nästan en halv miljon. Det jag reagerade på var att jag inte lyckades att förvärma bilen när den stod och laddade utan jag fick dra ut sladden när jag ville värma bilen. Säljaren sa att det går att förvärma trots att man har bilen ansluten till elnätet. Det känns som om jag kommer att avvakta plug-in ett tag till.
En del av pipandet går att stänga av, men långt ifrån allt.

Det går att förvärma på el via förprogrammerade tider eller via (den helt värdelösa) appen oavsett om bilen är ansluten till elnätet eller ej (men är den inte ansluten till nätet så måste man ju en viss nivå på hybridbatteriet, annars fungerar det såklart inte).
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Kan kanske vara intressant läsning: Länk
Kia Optima har riktigt imponerande räckvidd, dock så får man observera att testet gjordes i stor del på landsväg i 70-80 km/h där Kians (förhållandevis svaga) elmotor på 67 hp inte behöver jobba så mycket.
@Sandis Hur var accelerationen på el på Outlandern och hur är den på Kian? Får man någon gång känslan av att man behöver dra igång bensinaren också för att få bättre fart eller är fartresurerna på el mer än tillräckliga?
Att gå från 30 till 110 km/h i min 530e är inga problem, hänger på bra, eventuellt att över 110 km/h att man märker att det inte finns samma kraft.

/P-O
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kian har ingen separat värmare dvs ska man ha värme i kupén måste bensinmotorn gå igång
P-o Kian har jag inte riktigt koll på då det blev en kort runda. Outlandern är på pappret en riktig snigel. Upplevde inte den som så långsam till 70. Det känns annorlunda när det inte brummar under huven när man kör iväg. Det är nog därför det känns snabbare än vad det är i verkligheten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.