|
|
|
|---|---|
|
Hej, Efter att ha diskuterat saken med annan forummedlem som har samma svårighet, vågar jag ställa denna nästan löjliga fråga. Det handlar om en M73 motor med två tändfördelare och tolv mer eller mindre svårlossade tändstiftskontakter, "tändhattar". Trots (eller kanske på grund av) nya kablar (original) med max 500 mil är det mycket svårt (senast gav jag upp) att få loss kontakterna från stiften. I mitt fall handlar det om att lossa kontakten vid cylinder 1, där det är ganska lätt att komma åt och få ett hyfsat grepp. Mitt intryck är att det är metallkontakten längst in som låser fast. Men det kan också vara gummit som suger fast runt isolatorn, även om jag tycker mig känna att det går att vrida hela kontakten runt stiftet. Fast det k a n ju vara gummit som fjädrar. Lite googlande har fått mig att inse att svårigheten faktiskt måste vara ganska vanligt förekommande, eftersom det finns specialverktyg. Ofta anges argumentet att man med dessa lätt kan lossa kontakterna även på en varm motor, men det kan inte vara hela grejen, tycker jag. Jag vore tacksam för tips, i första hand om hur jag skall slippa köpa ett verktyg som jag kanske bara behöver en enda gång. I andra hand om det finns någon här med erfarenhet av något av de nedanstående. Enkla tången, 69 kr: Länk Dyra tången, 690 kr (säljs på fler ställen ev till något lägre pris, om jag minns rätt): Länk /Lennart | |
|
Du har ju även den här typen: Länk Finns säkert i billigare utföranden hos Biltema och Jula etc. Vet inte om det kommer ner under tändstiftshatten på din bil iofs… Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tipset. Verkar vara en möjlighet, om bara diametern stämmer och det går att komma in mellan hattens gummi och tändstiftets fot. Får kolla med butiken. Annars går det ju att plagiera den. Jag har kollat runt en del. Biltema, Jula, Swedol, ad bildelar. Den billiga tången är den vanligaste, men den ser inte riktigt ut att vara vad jag söker. Lite stor men ändå vek, verkar det. Nå, nu finns det i a f ett alternativ till. Tack för det! /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag skulle gissa på att det är gummit som håller fast (relativt stor yta som tillsammans kan skapa en relativt stor motkraft). Kan ju såklart vara metallkontakten i mitten, men den brukar ändåså släppa vid lagom använd dragkraft (det är iallafall vad jag upplevt av lossanade av en hel del tändkablar som suttit både bara några tusen mil men även sådana som suttit långt över 10 000 mil). Prova att ta en ärtstor klick av dielektriskt fett och lägg ett lager runt mynningen på varje tändkabel och se om det hjälper till nästa gång. Har själv detta verktyg (vill minnas jag köpte det på Biltema för många många år sedan men de verkar inte ha detta längre). Men som sagt, har inte behövt använda det särskilt ofta så vågar inte uttala mig om hur effektivt det är på riktigt fastbitna tändkablar (har bara använt det på lätt fastbitna tändkablar) Länk |
|
Tack för förslag. Jo, jag har åtminstone tänkt tanken, att tändhatten, eftersom den är av ganska tätt sittande gummi, kanske fungerar som en sådan där flätad leksak, som man (förr) skulle lura folk att stoppa in fingret i. När personen sedan skulle dra ur fingret igen, gjorde flätningen att diametern minskade och personen satt fast. Lite av den effekten har jag också tyckt mig ana. Men ändå har jag ett rätt bestämt intryck av att det är nåt lurt med metallkontakten. Nå, jag har åtminstone fler ingångar att prova. /Lennart |
|
|
Rundar av tillfälligt. Tack för förslagen. Båda länkarna leder till samma verktyg och ett sådant står nog som första val, mest p g a priset. Annars lockar tången från Knipex tekniskt mest. Eftersom bilen är inlåst till ca Påsk nästa år, har jag inte någon möjlighet att göra ett praktiskt prov. Om jag bara inte hade hunnit städa bort gamla tändkablar och -stift, hade jag haft en utmärkt möjlighet att testa "in vitro" under full insyn. Men nu är det som det är. Jag tänker vidare. /Lennart |
|
|
Tändkablarna ska ju bara vara att vrida försiktigt men bestämt, och sedan dra rakt ut. Om jag skulle köpa ett verktyg så skulle jag ta båda, med tanke på att en sats tändkablar går väl på ca 5000 kr. Åtminstone när jag bytte på min M70 för några år sedan. |
|
|
Alexander, att tändhattarna kan sätta sig lite mer än lagom antyds av en faktura från förre ägarens tändstiftsbyte hos Förenade Bil i Malmö. Förutom stiften bytte man tre hattar à kr 161 plus arbete och moms. Det var nog inte för att de var slitna... (BMW har en instruktion och ett specialverktyg för att byta hatt på en kabel.) I övrigt grunnar jag till våren på hur att lösa problemet. /Lennart |
|
|
En sen uppföljning (till sist): Jag har ännu inte haft energi/bra tillfälle till att ägna mig åt stiften. Visserligen envisas en felkod, men i INPA är "Laufruhe", på tomgång åtminstone, utan anmärkning. (Kanske ett spridarproblem?) Nå, till saken. I en annan tråd, Länk snubblade jag över denna tång hos Biltema, "Dragtång för tändstiftskontakter", 71-5041, 149:- (Logiskt namn iofs, men rätt svårsökt...) De pengarna kan jag lätt offra på lite forskning, om nu kvaliteten skulle visa sig vara tveksam och inte motsvara mina behov. Sagt och gjort, för ett par timmar sen blev det en sådan. Utan att jag ännu har provat den, verkar den stabil och kvaliteten helt OK. 10 års garanti. Möjligen är tången lite (för) lång i vissa lägen. Jag får se. Men nu kanske jag ändå till slut kommer loss. :) /Lennart |
|
|
Utmaningen med tången är nog utrymmet för att få ner den i stridszonen, det är jäkligt trångt vid de bakre stiften. Men håll oss uppdaterade på hur det går! Man kanske kan kapa den och gör om den med en 90 graders böj på den? // Magnus |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har faktiskt den där tvesjärtstången också. Men som ni nämner så kan den ibland vara lite opraktiskt i väldigt trånga utrymmen. De verktyg med 10-års garanti från Biltema är (enligt egen erfarenhet) i princip alltid ett säkert kort - de brukar hålla hög kvalitet. Jag har dock aldrig använt den tången till just tändkablar, däremot har en kommit till användning i flera andra knepiga situationer. Lite märkligt, jag funderar om detta problem är vanligare (eller är värre) på just M70/M73. Har ju tagit bort otaliga tändkablar på gamla M20- och M30-motorer och visst har det varit lite motstånd men aldrig några direkta problem. |
|
Premiären med Biltemas tång skedde idag. Den ÄR stor. Visserligen inga större problem i själva brunnen, men det sitter ju så många grejer i vägen! En mindre, eller annorlunda utformad tång kanske ger lättare åtkomst. Men bara kanske. Som dagens kandidat valde jag stiftet på cylinder #1. Även om en massa grejer först måste bort där också, får #1 nog anses vara ett enkelt objekt. Provade igen med handkraft, men hatten, av gummi, bara töjde sig och höll emot, som det tycktes, längst in vid porslinsfoten. (Alltså var det inte, som jag tidigare tyckte, metallkontakte som höll fast.) Alltså tångens tur. Inte helt lätt att få tag så långt in/ner, men till slut kändes greppet rätt. Att jag sen använde våld är nästan en underdrift. Men hatten släppte till slut! :D Hatten, ny och fin från början, hade tydligen "bränt fast" i porslinet. Vid återmonteringen (nytt stift) använde jag *rikligt* med talk och provade några gånger att trycka på och dra av hatten på det lösa stiftet (som dessutom hade en fabriksinfettad toppmutter - misstänker att de övriga "Bosch" har ett mer exotiskt ursprung... :( Men summa summarum hade jag inte klarat uppgiften utan tången. Klart värd sina 150 kr. Kanske denna erfarenhet kan motivera mig till ett senare inköp av den exklusiva 7-800-kr-tången, om behovet skulle bli tillräckligt desperat. Återkommer med vidare rapporter, om jag får nya erfarenheter. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.