|
|
|
|---|---|
|
Jag byter fortfarande vinter/sommar-däck själv. Går relativt snabbt och smärtfritt, men med min RWD BMW så är det alltid lite småstrul att få framhjulen i rätt position mot hjulnavet. Då det är RWD så hjälper det inte med att lägga i växel, och handbromsen låser ju inte framhjulet. Hur gör ni andra? Finns det något tips? Funderar på köpa en gängtapp som kanske kan underlätta. | |
|
Använder: Länk Har en till BMW:n och en till Mercan, då de har olika gängstigning. Hållbara men repar inte fälgen. Mycket smidigt både vid avmontering av gamla hjulet då det skapar mer kontroll och minskar risken att fälgen "kraschar" mot bromsskiva/ok eller liknande, och vid montern av nya hjulet är det smidigt med bra styrning mot navet. Kostade väl kanske en hundring styck eller så, men välinvesterade pengar anser jag. :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Perfekt, det är en sådan jag letar efter! Synd jag inte får den till helgen bara :) | |
|
På äldre BMW-modeller (typ t.o.m. E39/E38 tror jag) så fanns det en gängtapp i verktygslådan som var till för just de. Den passar perfekt i någon av hålen, tillverkad i stål med plastöverdrag så den inte repar. Vet inte exakt när den togs bort dock, men gissar att den fortfarande fanns på E38. |
|
| Just det, den med ljusgrått plastöverdrag. Den minns man och saknar. Men jag tror inte den ingått i verktygsfacket under detta sekel. | |
| En 10cm lång rundstång av koppar eller mässing som passar in i gängorna underlättar mycket och ingen risk för skadade gängor. | |
| Köpte en sådan stång med gängor på av någon här på forumet för något år sedan för 110 kr eller vad det var. Bmw säljer "hjulstänger" med plastöverdrag i ena ändan för nästan 300 kr. Saftigt betalt för en simpel metallpinne... | |
|
Nu har jag för första gången använt min "gängtapp" - klart värt sina kronor, sparat mycket tid och svordomar :) Länk |
|
|
Jag byter själv men har inte upplevt några problem att byta utan styrpinne. Då jag hissar upp bilen med garagedomkraft gör ju lutningen att hjulet som ska av hålls kvar lite. Jag lossar bulten överst sist (den som är närmast "klockan 12") och håller mot lite med foten och då sitter hjulet kvar även utan bultar, för mig. Sen lyfter jag lugnt och sansat av hjulet rakt ut. Omvänt för att montera det nya om ska på. Mina bromsskivor rullar nog inte så superlätt, håller jag ut fälgen lite från bromsskivan kan jag lätt sätta den i rätt läge mitt för skruvhålen Men visst hade det gått ytterligare lite enklare med en styrpinne. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.