|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ser att det dykt upp silver och guld varianter av BMW's egna olja. Någon som vet något om dem? Bra? Bättre än "vanliga" TwinPower och isåfall varför? Länk | |
|
Är inte de samma oljor som funnits några år, där 5Wx-oljorna har haft "silverband" på loggan och 0W-oljorna har haft dito i guld. 10W60-oljan har jag inte koll på... Enkelt uttryckt har väl 0W-oljorna varit lite bättre och även högre prissatta!? Men båda alternativen har uppfyllt BMW-klassningarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Googlade lite ytterligare, i europa är Gold LL-04 klassad men i US är den LL-12 FE. Tydligen pga något avgaskrav i US. Enligt instruktionsbok kan jag använda LL-04 eller LL-12 FE men läst lite om att LL-12 FE framförallt är framtagen för låg förbrukning i stadstrafik men inte bra vid högre hastigheter/belastning och är inte rekommenderad för motorer med dubbelturbo? Någon som vet mer om LL-12 FE? |
|
| Är det Castrol som är leverantör? | |
|
Nej, Shell - är Gas to liquid-basoljor (GTL) som är nästan lika bra som PAO och betydligt bättre än högraffinerade hydrocrackade mineraloljor av typ III (som är vanligaste basoljorna i de flesta "helsyntetiska" oljorna numer). Det är drivmedlet som skiljer sig åt och USA tillåter högre svavelhalter bland annat - därav skillnaden i oljegodkännanden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
LL12 är en lågviskös olja med sämre skjuvmotstånd - inget jag skulle använda faktiskt då minskningen av bränsleförbrukning är ganska liten men skyddet sämre... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack! Då är frågan, är det värt att betala extra för Gold? Enda skillnaden verkar vara ACEA C3 istället för ACEA C2 på "vanliga" TwinPower 0-30 oljan. | |
|
Tja det är en evig fråga, vilken olja är "bäst" eller vilken är mest "prisvärd".....finns många trådar i många forum om detta! ;) Personligen köper jag Aral Supertronic 0W40 från Tyskland och betalar då drygt 1200 kr för 20 liter inklusive frakt. En mycket bra olja som fortfarande finns med i BMW:s officiella BMW-LL04-lista även om den verkar ha tappat certifieringen vid årsskiftet (vilket är samma fall med väldigt många oljor - licenser som löpt ut och inte förnyats av oljebolagen). Använder den till både BMW:n (och tidigare dito) och Mercan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har också kört Aral Supertronic 0-40 de senaste 5 åren ;-) Men lite orolig nu när man snart får ny bil att BMW's garantier inte skulle gälla om man använder den. Vad tror ni BMW häller i nya G21 320d? |
|
| BMW kräver kvitto på rätt olja vid garantianspråk (dvs stämpel räcker inte, måste stå rätt typ på specen). Vad som faktiskt är i bilen tar de inte reda på. | |
|
Löwet, när det gäller "rätt typ", är det vad som finns i BMW:s officiella lista eller vad oljetillverkaren anger? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Så, om man då gör ett "efter inkörningsbyte" efter 500 mil och därefter mellanoljebyten utan att nolla serviceindikator eller föra in det i serviceboken så funkar det med Aral ;-) Frågan är, om man låter auktoriserad verkstad byta olja till medhavd Aral, för de då in dessa mellanoljebyten i digitala serviceboken/registret? | |
|
@JohanB: Utgår från att de kollar sina egna listor. Det är ju mot dem själva som garantianspråket kommer, inte oljetillverkaren. Oljetillverkaren har ingen relation med kunden. Zig: Gör du extra oljebyten så påverkar dessa inte garantin alls, varken till det bättre eller sämre. Som sagt kollar inte BMW vilken olja som faktiskt finns i bilen. Ta med egen olja till auktoriserad ÅF tror jag väldigt få går med på. Omkring Stockholm kommer de be dig fara och flyga - verkstäderna är så överbelagda att de inte behöver hålla på med folk som vill spara pengar. |
|
|
Jag har under åren haft med mig egen olja (BMW-godkänd) vid service hos BMW. Inte en enda gång har de knorrat kring det utan bara skrivit in i arbetsbeskrivningen/offerten att "Kund har med sig egen olja.". Däremot har jag fått betala "destruktionsavgift"/"miljöavgift" för oljan de tappat ur ur motorn, men det får man betala även om man köper oljan hos verkstaden vid service. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Johan B, vad har dom tagit för ett oljebyte då när du kommer med egen olja/filter? Jag vet att detta är vanligt i D men trodde inte att det går i Sverige :-) I Norge går det garanterat inte. |
|
Transocean: Enligt senaste notan vid service i somras: Service motorolja; 325kr Rabatt arbete (BMWCS); -32,50 kr Sats oljefilterinsats mtrl; 228,86 kr Rrabatt 10%(BMWCS); -22,89 kr Förbrukningsmtrl. (standardpålägg som räknas i procent); 14,63 kr Miljöavgift; 40,00 kr Ovanstående belopp är UTAN moms. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, intressant det hela och ekonomiskt, undrar hur vanligt eller ovanligt det är att man kan ta med sin egen olja till verkstad? Du betalar alltså enbart ca 300kr för arbetet? |
|
|
...plus moms! Sedan är ju oljefiltret rätt dyrt - brukar köpa dem från Tyskland för under hundralappen. Men det var även tillsammans med alla andra punkter i "stor service". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Med tanke på att de köper in oljan för 30-40kr litern och säljer för 250kr/l så är det rätt uppenbart att en fullbelagd verkstad kommer inte ta den här typen av jobb. De tappar ju en stor del av sin marginal på servicen och då är det bättre att ta en annan kund. En mindre verkstad där man har en relation sedan tidigare funkar säkert bättre |
|
|
De köper inte in oljan för det priset - oftast köper man som privatkund oljan billigare från Tyskland än vad verkstäderna betalar i in-pris för sin olja. Jag har gjort detta på tre olika auktoriserade verkstäder genom åren och ingen har knotat alls - den senaste verkstaden var första jobbet de fick göra (men troligen inte sista)… Till Mercan har jag fått offerter från tre verkstäder utan knot på motsvarande förfarande utan att ifrågasätta något. Alla i relativt stora städer i södra Sverige. Visst, de är troligen inte överlyckliga när man talar om att man har egen olja med sig, men de har bra marginaler på både delar och arbetskostnad i övrigt så de står inte och faller med detta om enstaka kunder gör så (för det är nog rena undantag om man ser till alla tjänstebilsförare som är huvudkunder för premiummärkena...). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 26kr/lit betalar en av de stora verkstadskedjorna för sin olja vet jag. Det är inte unikt billigt på något sätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.