AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.342

M50d läcker avgaser i motorrum

Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
Hej!
Har en M50d som läcker avgaser i motorrummet. Upptäckte det iom att jag tyckte det var onormalt skitigt (sot), men kan inte hitta läckan. Lämnade in bilen på bmw och de menar att det är ett rör som sitter ihop med EGR-ventilen som spruckit. De lämnade prisförslag på 14 000 att åtgärda, vilket för mig låter dyrt för att laga ett sprucket rör...

Har googlat lite på EGR-ventil och vad jag förstår så förbränner den avgaserna en andra gång, troligtvis för få lägre utsläppsvärden. I övrigt en "onödig" funktion som stjäl effekt. Kan man plocka bort/plugga den?

Detta är min första dieselmotor så jag är inte så kunnig än.

Någon som råkar ut för något liknande?
Transocean
Plocka bort/plugga är vad de flesta bilmekaniker anser vara det enda riktiga när det gäller EGR. Blir bättre effekt med precis som du säger. 14 000 för ett rör låter typiskt BMW :-)
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är väl detta rör som BMW byter utan kostnad för bilar börjat brinna, jag hade sot på min vid egr hål på rör kostade inte något att få bytt.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Men blir det inte lite problematiskt vid besiktning i avseede på avgasvärdena om du pluggar?

We
2.010
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
En kollega som har en 520D där det kommer in avgaser i kupén när han står still, på hans bil är det en spricka i flexröret på avgassystemet. Tydligen inte helt ovanligt. Hans EGR har blivit utbytt för mindre än 1 år sedan så det är inte den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.