|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
I dag kom jag 61,4km, personligt rekord. Rätt varmt ute (15˚)och blandad landsväg med hastighet 50-110 km/h. (Sollenkroka-Södermalm) Riktigt bra tycker jag!! Mikaelak |
|
|
Hej Jag har en 330e (2021) ej X-drive och jag har inga problem att komma runt eller strax över 6 mil när det är sommar och varmt. Till hösten är det dax att byta ut bilen och jag funderar på om man skulle ha X drive. Jag pratade med en säljare och han sa att man bara kommer ca 3 min, halva sträckan jämfört med bara bakhjulsdrift. Är det någon här so har X drive och hur långt kommer ni när det är sommar och varmt? |
|
|
Hej StefanGren, Jag hade en 330e sedan som byttes till en 330e touring xDrive. Min erfarenhet är att det skiljer väldigt lite i räckvidd mellan modellerna men att det som verkligen spelar roll är temperaturen. Skulle jag säga en siffra kanske du tappar någon enstaka kilometer med xDrive men utan vidare 20km vintertid vs sommartid oavsett xDrive eller ej. |
|
|
Hej alla! Jag har en fråga kring värmning via appen. Visst tar den från elbatteriets räckvidd när man värmer den via appen eller via nyckeln? Värmer den också då batteriet eller är det enskilt kuoen? Jag har även märkt att när jag gör det med sladden i ladboxen så tar den trots det delar av batteriet och inte från laddboxen direkt. Hur gör ni? |
|
| Värmaren på de flesta laddhybrider och elbilar tar sin energi av batteriet så det påverkar räckvidden. Det är också så när de är inkopplade mot laddboxen att de tar från batteriet. | |
|
Min uppfattning är att den tar energi från batteriet som Grelle säger, och den värmer bara kupén. Om man vill ha varmt batteri och är inkopplad till laddning är det bäst att lägga laddningen så att den laddar fram till strax innan avfärd så batteriet är varmt från laddningen. Den tar nog alltid energi från batteriet som sagt, men är man inkopplad så brukar den fylla på från laddboxen i takt med att den värmer, så batteriet fortfarande är fullt. Det är i alla fall min erfarenhet hittills. |
|
| Som Wiberg skriver så kan den ju ladda medan det värms, även om energin går från batteriet. Till min bil så styra jag ofta laddningen till natten och om jag då startar värmaren på morgonen så börjar den ju inte ladda då tiden är utanför laddperioden. Men på en elbil som går vardagstrafiken är det inte lika noga om det försvunnit en kWh till uppvärmning som för en laddhybrid där man oftare maxar sin räckvidd. | |
|
Det är värt några kilometer att hoppa in i en varm bil med klara rutor. Skönt att slippa skrapa framförallt. Men värmaren är ju väldigt effektiv. Är det ett par minusgrader så räcker det att värma kupén i 10 min. Skönt att rattvärmen hoppar igång också. BMWCS #8925 |
|
|
Det stämmer att den laddar från batteriet Jag har Tibber och laddar när det är som billigast. Har satt timern på att den ska vara uppvärmd och klar kl 07.00, men jag tar ofta bilen kl 07.45. Det som händer är att den värmer från batteriet och när betteriet har tappat nån procens så börjar den ladda och har laddat klart tills jag ta bilen. OK, det är inte 21 grader i bilen, men rutorna är frostfria, och det är kanske 16-17 grader istället för -5 |
|
|
Re: Newman Du kan även programera så stolsvärmen går igång (i Idrive) Jag brukar dock vrida mittenmunstycket mot förarstolen så blir den varm ändå. Mvh |
|
|
Jag har nu sedan jag plockade ut bilen kört 2425 km varav 1404 km har varit med bensinmotorn och resten med elmotorn. Inkörningen är ju i 2000 km vilket också står i instruktionsboken, vilket gör att jag antar att det är förbränningsmotorn som ska köras in till det km antalet och bara inte "drivlinorna" totalt sett? Svaret är nästan självklart men försöker väl hitta något sätt att äntligen kunna gasa lite med bilen och testa lite mer inspirerande körning med den. |
|
| När jag köpte min första fabriksnya bil så testade jag grejerna innan 200 mil, men det var ju med 100% varm motor jag gjorde det då. Redan första 2 dagarna efter köpet så rullade bilen 50 mil och inkörningen är såklart avtagande så efter det började jag gasa allt mer. Det är inget specifikt som händer i en motor vid 200 mil. Snarare handlar det väl om att de första dryga 20h drifttimmarna (vilket är ungefär 200 mil) är såklart bra om det sker under någorlunda kontrollerade former. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.