|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tjejens bil börjar går på 5-cyl. Igår tändes motorlampan och bilen började skaka och vibrera på tomgången samt orkeslös under färden. Jag gjorde felkodsläsning och fick den här felkoden: Länk (misständer cyl 3) Så jag testade att byta tändspole mellan cyl 3 och 4 och gjorde om felkodsläsning. Den här gången fick jag det här meddelande: Länk (misständer cyl 4) Ja jag blev glad och trodde att det var så enkelt som ett trasig tändspole. Men för att vara säker så testade jag byta spole mellan cyl 4 och 5 nu. Så nu borde cyl 5 misstända men felkodsläsaren visar fortfarande att cyl 4 misständer. Så jag testlar ytterligare spole från cyl 5 (som jag trodde från början var fel) byta plats med cyl 6 men felkodsläsaren visar fortfarande att cyl 4 misständer. Jag blev förvirrad och bestämmer att istället testa dra ut kontakt från varje spole medans motorn är igång. När jag drog ut från cyl 1 så hörde jag tydligt att en till cylinder försvan. Lika med cyl 2, 4, 5, 6. Endast när jag drog ut kontakten från cyl 3 så hände inget med motorn. Så felet alltså ligger i cyl 3. Frågan är bara vad som är felet? På fredag eller under helgen tänkte jag testa att byta tändstift och händer inget då så ska jag kolla komoression på cyl 3. Blir kompression bra så är nästa misstänkta boven blir spridare. Och om inte ens det hjälper så vet inte jag vad blir nästa steg. Vad tror ni? Några förslag? | |
| Tillägg! Jag räcknar cyl 3 från kupén alltså cyl 4 om man räcknar från kylaren. Vilket blir rätt egentligen? | |
|
Från kylaren är rätt. /Lennart |
|
|
Ok, tack! Då är det fel på cyl 4 alltså. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tycker då gjort en riktigt bra felsökning hitintills! Swappa delar och load contribution test är snabba och enkla metoder för tänk på att motorstyrenheten inte alltid gör rätt när det gäller att sätta felkoder för misfires (händer ibland att den inte alltid sätter för rätt cylinder). Så det du har gjort är precis vad man måste göra (felkoderna är bara ledtrådar till var man ska börja felsöka). Vad du skulle kunna göra innan du går vidare med kompression och leakdown är att kolla att du faktiskt har en stark och bra gnista på cylinder #4. Fullt möjligt att drivarsteget i DME'n är bränd. Dubbelkolla för säkerhets skull även efter spår från överslag längs med tändspolen (eftersom det är en -04 så bör det vara M54 MK2 vilket innebär att den har de pennformade tändspolarna), tändröret och tändspolen. Men eftersom det inte blev någon skillnad när du swappade så är det osannolikt - men gör iallafall en visuell inspektion för säkerhets skull. Ha i bakhuvudet att vissa motorstyrsystemet gör en avsiktligt shutdown av individuella cylindrar om de märker av krafit misständning (vet inte exakt hur just Siemens MS43 beter sig) - så om du inte får bränsle/gnista vid någon felsökning så gå in och radera alla felkoder för säkerhets skull. Så om gnista och tändstift är ok så är ett kompressionsprov ett lämpligt nästa steg. Om det inte blir bra värden där så är ett leakdown test ett lämpligt nästa test. Om allt är bra där så skulle jag också börja felsöka kring spridaren. Finns lite olika sätt för detta - absolut bästa/enklaste/säkraste sättet är att scopa spridaren. En quick&dirty kan ju vara att göra ett spridarbalanstest lite snabbt - mest som en sanity check. Men det där kan man diskutera när man väl kommer fram till denna punkten - man kanske hittar problem innnan... |
|
Tackar för tipset! Ska börja med att kolla att gnistan finns |
|
|
Skön text Slangen...:-), "Swappa delar och load contribution test" Hur många vet vad det betyder!? |
|
|
Jag skulle inte släppa tänkbara felet att det är en eller flera spolar som är dålig/a. Det är ett vanligt fenomen på vissa partier/tillverkare av tändspolar till de motorerna - BMW har nummerändrat/uppgraderat dem ett antal gånger under åren! Det som är lite lurigt är att när en spole börjar bli dålig kan det börja med intermittenta fel som uppträder under olika förutsättningar (t ex. varm, kall). En del i felsökningen kan faktiskt vara att lukta på spolarna - luktar de bränd elektronik är det ett dåligt tecken på dess hälsa... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Glömde nämna att det rycker lite mer än vanligt (ungefär som när det är -20 och man precis startat bilen). Gissar att det trots allt kommer lite sprut i cyl 4 men förbränns ej pga ingen gnista eller kompr fel. | |
|
Om motorstyrningen fungerar som den ska, stänger den av injektorn på den cylinder som har så kraftig störning att den inte tänder. Stiftens skick på varje cylinder kan vara väldigt intressant i detta läge - rent teoretiskt kan det ju vara ett stift som har havererat helt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
@Burne :-) Jo, det där bidrog nog inte till så mycket... Fasiken, kom ju inte ens på de engelska uttrycken och eftersom trådskaparen redan utfört dessa varianter av felsökning så la jag alla försök till korrekt beskrivning på hyllan :-) Vill man verifiera om motorstyrsystemet fortfarande försöker öppna spridaren finns flera olika metoder som tex sätta ett stetoskop (eller skruvmejsel på spridaren), koppla in noid light (eller bara en vanlig glödlampa) och mycket mer. Här är ett exempel på en noid light inkopplad till en fuel injector tester Precis som Johan B säger så var fortfarande lite misstänksam mot tändspolarna. Nu tror jag du har de mer moderna pennformande tändspolarna (då du bör ha en M54 Mk2) och dessa verkar vara lite bättre/tåliga - men kan fortfarande såklart gå fel. Tändspolarna från M50/M50TU verkade vara väldigt opålitliga (de där med fyra fästhål), verkade bli gradvis bättre med M52/M52TU tändspolarna (de där med två fästhål) och lite bättre med M54 Mk2 tändspolarna (de pennformade utan fästhål). Antar det är helt vanlig produktutveckling... Sen kom GDI-motorerna och hela tillförlitlighetscykeln för spridare och tändspolar startade om på ruta ett igen :-) |
|
Problemet är löst! Imorse när jag skulle till garaget så gick bilen ännu värre. När jag kom till garaget och började med att dra ut kontakten till tändspolen så visade det sig att bilen gick på fyra cylindrar. Den här hången även cyl 2 gav ingen respons när jag drog ut kontakten, kanske för att bilen var fortfatande kal. Hur som helst så bestämde jag att testa byta plats på tändspolen. Bytte först mellan cyl 3 och 4 och då förflyttade felet till cyl 3 nu istället. Sen gjorde likadant mellan cyl 2 och 1, och samma där, felet gick över till cyl 1. Så nu var cyl 1 och 3 som inte hade nå respons på när jag drog ut kontakten. Tur att jag hade några reserv tändspole liggandes i garaget. Jag bytte ut spole i cyl 1 och 3, startade om bilen och då gick den som den ska på alla cylindrar. Tog bort alla felkoder och provkörde bilen i några km. Motorlampan har inte tänds nå mer och allt kändes som det ska. Så allt det där var riktigt märkligt från början. Det kanske för att förra gången var bilen varm och gick lite bättre, jag vet inte... Det var lite tur i oturen att den tappade en cyl till för då hade jag kanske börjar riva en massa i onödan. JohanB, ja du hade rätt att man inte ska utesluta tändspole för tidigt. Hur som helst problemet är löst för den här gången och jag vill TACKA ALLA inblandade i tråden! |
|
|
bra med återkoppling! |
|
Riktigt bra återkoppling där Tomas_e36! Är bra info att lägga där i bakhuvudet att tändspolar (och även andra komponenter) kan ha ett vad vi tycker irrationellt beteende men även att man aldrig kan utesluta att det finns flera fel eller att det kan vara fel på mer än en (av en uppsättning av likadana komponenter). I en perfekt värld hade man ju velat byta fram och tillbaka mellan olika cylindrar och tändspolar och observera beteendet och på så sätt få en bra bild på om felet följer slaviskt samma tändspole eller om det finns någon annan röd tråd - men det är mer eller mindre alltid helt orealistiskt att kunna utföra. |
|
Tändspolar kan vara "irrationella" - ibland när de börjar bli dåliga kan de fungera under vissa temperaturförhållanden för att sedan lägga av vid andra dito - t ex. kan de fungera bra kalla men lägga av varma eller tvärtom... Ett råd är att ha minst en frisk tändspole i bagaget så kan det rädda dagen om/när en spole lägger av när man befinner sig långt från hemmet och/eller öppen verkstad...det hände mig på E39:an - två friska spolar i bagaget och en dag la en spole av 25 mil hemifrån en söndagseftermiddag - hade ingen diagnosdator men bytte ut spole från cylinder ett och jobbade mig bakåt - på treans cylinder gick motorn som den skulle igen. Den dåliga spolen luktade bränd elektronik (liksom de spolar som gick sönder på svärmors Renault för många år sedan) - så det kan vara en felsökningsmetod att lukta på dem! E39:ans M54-spolar var av de "pennformade" modellen och de är nog tyvärr inte bättre än de äldre, fick byta två under de år jag hade den och det var bytt spolar innan då det var lite olika fabrikat (tre olika) monterade när jag kikade på dem - körde 40.000 mil med E46:an och den hade den gamla typen av skruvade spolar och jag behövde inte byta någon under bilens livslängd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Asch - och jag som hade hoppats på att de skulle vara bättre (är vad siktar på att använda på min M54-motor)! Har också hört på senare tid att de pennformade inte är sådär rock solid som man önskar. Olika märken har använts men vad jag förstår (när det gäller pennformade tändspolar till främst M54 men tror samma sitter även i N45, N46, N52, N55, N20 mfl) så är det ungefär såhär i en skala 1-5: Bremi : 1 NGK : 2 Bosch : 4 Delphi : 4 (?) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.