|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en BMW 320d F31 -14 som jag köpte begagnad för ett tag sedan, enligt säljaren utrustad med både DEFA motor- och kupévärmare. Kupévärmaren sitter på plats så inga frågetecken där, men hur kontrollerar jag om det finns en motorvärmare (känner mig lite dum)? Finns väl både kontakt- eller cirkulationsvärmare? Mvh, Lasse | |
| För det första så har du väl ett uttag nånstans i fronten får man anta. Rätt sällsynt att man endast monterar kupévärmaren när man ändå håller på känns det som. Vad jag vet så är defas värmare till din modell en slangvärmare, modell 412771. | |
|
Ok, tack för svar! Yes, har ett uttag i fronten för sladden. Har kollat och det sitter ingen slangvärmare på bilen, slangen där en slangvärmare ska sitta är fortfarande originalslangen som går direkt in genom torpedväggen... Kan det sitta en kontaktvärmare istället? |
|
|
Enklast är väl kanske att smyga systemet och följa kablaget och se om/var det grenar upp sig. Annars kan du ju kontakta tidigare ägaren innan bilhandlaren - uppgifter finns hos transportstyrelsen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du inte kan hitta en värmare om du smyger ledningar etc så kanske du har en elmätare som du kan plugga i och se om du får någon wattförbrukning när du kopplar in sladden.. Elmätaren pluggas i elkontakten och sedan pluggar du in sladden i den och till uttaget i bilen :) En "normal" motorvärmare drar väl ca 400-600W. Finns annars att köpa lite "var som helst"(t.ex Clas Olsson) för en billig peng, kan vara kul att ha en annars också för att t.ex mäta vad olika förbrukare drar inne i huset/lägenheten.. Mvh Janne. |
|
| Ok, ska kolla upp det hela, tack för era svar... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.