|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Problemet är att BMW gjorde E46 20 år för tidigt. Nu jämför vi med den och det finns någonstans en gräns för hur fantastiska bilar man kan göra. Nä, sambon får åka våran lite nyare BMW så klamrar jag mig fast vid våran E46a tills döden skiljer oss åt:) |
|
| E46 är så fantastisk? Inte ägt någon eller ens kört i en några längre perioder. Jag minns ju hur snygg jag tyckte den var under tiden 2000-2003 och M3 E46 ser ju fortfarande läcker ut! | |
|
*Fulltone* Måste tyvärr hålla med dig. "Unnade" mig en 430i GC men måste säga att den bara känns som ett transportmedel med bra långfärdskomfort. Det jäkliga är att man inte alls vet vad man ska skaffa istället om man vill ha något som familjen kan åka i samtidigt som det erbjuder lite körglädje. "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
BlueBeemerBoy "Det jäkliga är att man inte alls vet vad man ska skaffa istället om man vill ha något som familjen kan åka i samtidigt som det erbjuder lite körglädje." Precis detta är mitt stora problem med dagens bilar. //Fulltone |
|
| Gick från en 430 via M2 till en 2016 års 640xd Gran Coupe och jag får nog säga att en 640 GC är svaret på drömmarna! :) | |
|
Kul att du är så nöjd Linni229! En polare har en 640d så jag fick testade för några veckor sedan. Vridstark och som ett syskon till 4:an tyckte jag! :-) Största problemet just nu tror jag är att om man vill växla själv så har man inte mycket att välja på, inte bland nyare bilar. Styrningen som varit BMW´s grej har blivit som i vilken Audi som helst. Inget ont om Audi men Bmw har alltid känts körgladare. Tycker inte om att gnälla men vad f... BMW!!! "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Kul att detta kommer upp igen. Kolla min recension här: Länk |
|
|
Tråkig? Nej kanske inte tråkig men att den saknar viss "känsla". Handlar mest om att det "saknas" 2 cylindrar ;) Trevlig för att den är så snål. Kör den på 0.55/mil vid konstant fart ca 90 km/h. Jag motor optimerade min vid 8000 mil. Gjord av TM Racing i Katrineholm (Thomas). Den har +300 hk och gör 0-100 på ca 5 sek. Kör ifrån de flesta. Det är ju kul :) Men visst är det sommar så tar jag hellre en tur med min Z3 2.8 -99 :) :) |
|
|
--"Jag motor optimerade min vid 8000 mil. Gjord av TM Racing i Katrineholm (Thomas)." Har precis skaffat en 328i -13, och tittat lite på optimeringar. Har du bytt downpipe och kat också? BSR har ~310hk i sitt steg-3 men bara ca 280 i steg-1. Från momentkurvan ser ut som att det är lite för mycket motstånd i originalsystemet. |
|
| Är så förtjust i min E90 325 att jag håller på och kollar pp lågmilare tillsalu för att framtidssäkra. Tyvärr finns bara lågmilare med automat, jag ska ha en manuell med M52 motorn. Sista vettiga BMWn i mina ögon. | |
|
Isåkare, kul grej! Har också gått i tankar att köpa någon bil för att behålla långsiktigt, såklart manuell. Ska då såklart vara fin, men inte museumskick, för jag vill ju kunna ta ut den fina vinterdagar på bredställ. Min utmaning är var jag ska förvara den bara, som jag bor nu är det inte det enklaste. Ps. antar du menar N52, annars får du leta länge. :) |
|
|
Dr. Mabuse. Kontakta TM Racing (Thomas) så får du svar på dina frågor :) tel 0150-48 93 72 |
|
|
Nu har jag rullat runt två månader med min "nya" F30. Något som jag märker som sticker ut från min gamla Volvo s60 är hur vindkänslig BMW:n är. Mycket känsligare. Vid byig sidvind kunde Volvon kränga lite, men det behövdes sällan några större rattutslag för att korrigera. Trots att BMW är mycket mer lättstyrd, och färre rattvarv mellan fullt utslag, måste man ratta mer för att korrigera kursändringar från vinden. Ibland ålar den fram när man kör om en långtradare på motorvägen. Ganska olustigt faktiskt. |
|
| Inte för att det har med vindkänslighet att göra men har du kollat däcktrycket i däcken? Det och typ av däck påverkar stabiliteten högst påtagligt i F3x. | |
|
Man kan öka toe-in både fram och bak för att få en mer "stabil" bil. Det sker på bekostnad av finkänsligheten i styrningen. Jag har funderat en del kring "förlusten av körglädje" i F31:an och frågan är om det är just styrningen är boven i dramat - elservot är inte lika känsligt/kommunikativt som äldre BMW jag har haft (E36, E46, E90, E39) det känns nästan som man lagt in ett konstgjort motstånd i styrningen för att få en känsla av "sportighet" men som bara resulterar i att finliret/finkänsligheten i styrningen får stryka på foten. Vissa saker var bättre förr även om F31:an är en bättre bil totalt sett, om än med lite mindre "BMW-känsla", som tidigare modeller haft. Och det handlar inte om motoreffekten heller för E36:an (316i Compact) hade bara 101 hästar men var väldigt kul att köra ändå då den var väldigt kommunikativ i chassit/drivlinan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bytte vinterdäck från "europeiska" till nordiska (båda dubbfria, samma dimension) och nu är bilen väldigt vindkänslig. Aldrig varit problem tidigare, varken sommar eller vinterdäck. Kört bilen 3 år. Är ett plågoris att plöja autobahn-mil nu när det blåser. Fick fisa i högerfilen. Så däckbyte blev en extrem skillnad i vindkänslighet för mig. Högre tryck blev ingen större förbättring. |
|
|
Nordiska dubbfria vinterdäck är väldigt mjuka i både gummiblandning och har många sajpningar = blir lätt instabila på barmark... Vill man ha stabila däck på barmark är dubbdäck mycket bättre - de har stabilare mönsterklackar för att klara av att hålla kvar dubben. Nackdelen är att de kan ha lite "dubbljud" och att man inte får köra dem i Tyskland mm... Däck är alltid kompromisser och man får fundera på vad man tycker är de mest prioriterade egenskaperna utifrån egna premisser/behov och sedan köpa däck med det i åtanke. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tänk om E46 330i 3.0L M54 M-sport med M3-look funnits som fabriksny, till ett rimligt pris runt 350 tKr. Kanske uppdaterad sugmotor (6:a) med ca 300-350 hk. Vilken dröm. Jag tror tyvärr att om man ska ha en "gammeldags" BMW-känsla så är M2 det närmsta man kommer, och det kostar som bekant en hel del.. |
|
| Qsacage, du kommer ganska nära den traditionella BMW känslan med en M235i/M240i. Då har du det mesta, men tyvärr inte sugmotor. Men en ganska trevlig turbomotor ändå! | |
|
Måste flika in lite när det surrades om att första M3:an har radfyra: Jag har kört två under mitt liv hittills och jag förstår INTE hypen. Visst, den är fin i chassi, men motorn låter skit och det förstör hela upplevelsen En 325 låter mysigare och har trevligare karaktär. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.