AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
996

Nu har jag också eventuellt drabbats av kamkedjeproblematiken

Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Nu har det hänt!!! Tidigare idag när min sambo kom hem med bilen så tänkte jag att jag skulle varva motorn till ca 1500 eftersom de flesta säger att det är där kamkedjerasslet hörs. Till min stora förskräckelse så hörde jag faktiskt rassel. Vet ej om det kom från kamkedjan men vart kan det annars komma ifrån? Innan har jag bara lyssnat på motorn vid tomgång och inte hört något. Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Hade hoppats på att få slippa detta men kanske är jag en av de drabbade också.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
T.ex. Folksams maskinskadeförsäkring gäller till 8 år eller 12000 mil. Du kanske kvalar in i det eller liknande, om du nu skulle ha oturen med kedjeras?

BMW förbättrade dock konstruktionen i april 2011.
BMW har väl förbättrat kamkedjestyrningen i omgångar? Uppdaterade min 320d 2013 redan efter ett drygt år och ca 2.000mil. Hörde ett litet rasslande ljud vid 1.500-2.000 varv och lämnade in bilen ett par gånger innan verkstaden konsulterat BMW och därefter bekräftade att även min bil kunde vara drabbad. Sen vet man ju inte om problemen någonsin lett till en skada men vem vill chansa.

Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Ja tyvärr så har ju bilen nyss slått över till 15100 mil. Jag har bmw's egna försäkring och där gäller maskinskada till 15000 mil på personbil men det spelar ju ingen roll i mitt fall. Får be nån mek lyssna på bilen. När jag kallstartar så hörs inget, likaså när motorn är varmkörd, alltså detta på tomgång då.

Vart första gg jag lyssnade på motorn på 1500 varv och första gg jag hörde rassel. Vilket jag tror härrör till kedjan men ska kolla upp. Bmw själva kan jag glömma då jag har frågat dem och de finns ingen åtgärd för min bil, den kvalar inte in.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.