|
|
|
|---|---|
|
Vad finns det för anledningar att ställa av och på en bil påfallande ofta? På denna är ju skatten väldigt låg, så det är för mig ingen vettig aledning. Länk Gillar bilen, men man undrar... Matthias | |
| Ingenting som "förstör" bilen på nåt sätt. Vissa människor är bara notoriskt snåla. Kanske inte ville betala försäkring och jobbade utomlands vissa perioder? Eller liknande. | |
|
Min ena hobbybil rullar enstaka tillfällen per sommar, ställer alltid på och av den när det är dags, finns ingen anledning att betala skatt och försäkring året om om den används max i två veckor per år. |
|
| Kostar det inte 50 kr per gång från och med den andra påställningen per år? Vem vet, försäkringen kanske är jättedyr? Vissa är ju notoriskt snåla som Löwet skriver. | |
| Väldigt vanligt, särskilt på bilar med hög skatt och/eller dyr försäkring. Ingenting som påverkar bilen negativt som jag ser det. Avgiften för att ställa på ett fordon är slopad sedan rätt många år tillbaka. | |
|
Haha, ord och inga visor här: "Vissa människor är bara notoriskt snåla." :-D @Kristoffer_L Kör du inte med din 991.2 GT3 på vintern menar du? |
|
|
Ok, tack för input. Men skatt på 1200 är väl inte mycket? Jag betalar c:a 5000 för varje 530 jag har. Jag har också för mig att F-bolagen vill att man betalar en sorts garageförsäkring tror jag det kallas om man ställer av bilen. Tycker också det är lite lustigt att ställa av då och då under åren. Det är lättare att begripa om man ställer på just under sommaren om man har en sommarcabbe. Men jag kan heller inte komma på något skumt skäl för att ställa av/på så ofta. Har aldrig sett det när jag tittat på historik. Matthias |
|
|
@AK: Påställningsavgiften är borta sedan ett par år @Matthias: Garageförsäkring/avställningsförsäkring är valfritt. Kan väljas bort (om man är obeskrivligt snål) |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Är det inte så att man betalar skatt per månad? Eller får man verkligen tillbaka pengarna för varje dag den är avställd? |
|
Väljer man bort garageförsäkring kan man bli ombedd att visa bilen vid nästa nytecknande (lf gävleborg). Sedan är vissa bilar dyra och ha påställda jämt,och jag som har ca 10 bilar kan ju omöjligt ha alla rullande,har du skatten uppdelad så räknas perioden på 15 dagar. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
@Westersund Det stämmer, man betalar för hela månaden skatten, förr var det så att man kunde få tillbaka för resterande dagar i månaden man ställde av. Det har inte med snålhet att göra, man är ekonomisk medveten, inte vidare smart ha en bil påställd året om som kostar i försäkring 30'/året när man ändå bara kör den Maj-Okt. |
|
|
Det stämmer att man betalar hela månaden för skatten. Men på försäkringen räknas varje dag så där kan det finnas pengar att få tillbaka. Vet inte alls hur försäkringen generellt är på Lexus. Det känns som att den tilltalar en generellt försiktig kundgrupp men samtidigt är det relativt få bilar att slå ut olycks eller stöldstatistik på. @mats: Även om GT3:ans frontläpp borde funka fint som snöskyffel är det ont om plats för snökedjorna på bakhjulen. |
|
|
Snål?! Ja, om man tycker att det är ok och betala 600:- för helförsäkring per månad i stället för 150:- per månad för garageförsäkring för en bil som står i garaget orörd 50 veckor per år så tycker jag själv att man inte har alla hästar hemma under motorhuven! ;) Lika med skatten, varför betala ca 2000:- istället för 2-300:-? |
|
|
@Abbe Bra skrivit, han är säkert snål själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.