AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.618

För låg motortemp!

Sida 2 av 2
Mattan
Hade samma symptom när jag hade luft i systemet.Kartongbiten hjälper till att snabbare komma upp i rätt temperatur nu när det är så pass kallt.Även om du har friskt termostat så passerar ju fartvinden genom kylaren mot blocket. -20 o 90 km/h de blir en del i kyleffekt.
Ha de

Jag tyckte att det i allmänhet tog ganska länge för min bil att bli varm, men den blev i alla fall det efter ett tag. Tills det blev -10 grader ute. Då fick jag aldrig upp tempen riktigt.
Jahapp, byte av termostat tänkte jag. Jag skruvade upp och såg att termostaten var helt trasig. "Bygeln" som gär över hela termostaten från sida till sida hade gått av på ena sidan vilket medförde att "expansionskolven" kroknade. Det var en bmw orginal-termostat för övrigt.

Jag gick till en reservdelsförsäljare (inte bmw) och i deras papper stor det lite olika på temperaturvärdet man skulle ha. I den ena katalogen stod det 80 grader för 320, 325 både e30 och e36. I den andra stod det 92 grader för 325 e36. Så jag tänkte att det kanske är olika termostater för olika klimat. Så jag köpte en 92 graders.

Den funkar finfint nu. Motorn blir förvånansvärt snabbt varm, mätarnålen stannar exakt på mitten på tempmätaren och ur cupéfläkten kommer varm härlig luft. Tempen ändras heller inte om jag ändrar på cupéfläkten.

Det jag vill säga är att OM man har minsta problem med att bilen inte blir varm så är det med stor sannolikhet termostaten som är slut.

(Oj vad långt detta inlägg blev :)
Ok, det är ju faktiskt sant! Kartongen borde ju om inte annat göra att den snabbare kommer upp till den temp där termostaten stänger.

Men jag vill ju såklart hitta det riktiga felet. Luft i systemet är ju en intressant teori, även om jag tycker att det borde bli tvärt om, dvs. för varm motor??(pga dålig kylning ??) Någon som kan förklara?

Undra om kylargardin finns som tillbehör till 318 is?
:-)
Mattan
Prova me luftning,de har diskuterats flitigt här på sistone.Visserligen avser diskussionen e-36 men principen e desamma.
Länk

Mattan:
Tack för tipset! Det blir luftning i helgen!
:-)

ojay:
Det är ju så man vill att det ska fungera!!
Jag har nyligen bytt termostat. Kommer dock inte ihåg vid hur många grader den ska stänga. Det är möjligt att min stänger vid fel temperatur vilket gör att tempmätaren aldrig är lodrät, men
motortempen borde ju ändå inte ändras bara för att jag tar in varmluft i kupén..?
RSA:
Värmeväxlaren till kupévärmaren är ju också en "kylare". Så om du tar in varmluft så får motorn en större kylare kan man säga.

När jag bytte termostaten så tappade jag en hylsa ner bland generatorn nånstans och eftersom det är så #%¤&/ trångt under huven på min bil så var jag tvungen att ta bort kylaren för att hitta den. Det innebar ju att jag tappade ut det mesta av vätskan ur systemet. Men jag luftade enligt min handbok (Bentley).
Alltså öppnade den lilla plastskruven som finns brevid påfyllningshålet, fyllde på i kylaren (sakta så att luften hann ut) till det var näsan fullt.
Då hamnade iofs nivån för högt, men jag antog att det säkert var lite luft kvar i systemet och mycket riktigt så hade nivån stabiliserat sig efter några mils körning. Jag kände nån liten whiff av glykol i luften nån gång i början, men det var nog för att jag hällt i lite för mycket vätska så att det kom ut genom övertrycksventilen.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
jag hade samma problem som du, fick inte upp till "kl 12" och halvdan värme i bilen. (mest då det var -28 iofs) löste det på ett enkelt sätt: Klippte till en bit från ett liggunderlag och satte in framför kylaren, nu har jag perfekt motortemp och kalasvärme i kupén vid -25! Kanske inget proffsigt tips, men värt att prova.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
hmm, såg inte att ni diskuterat det redan...men testa iaf.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Tempmätaren behöver inte stå precis på mittstrecket. Nån mm hit
eller dit saknar betydelse. Det är likadant på min. Är det kallt ute
om man kör med låg belastning ligger den precis lite före mittstrecket och det är helt normalt.

Kolla som sagt att du har rätt grader på termostaten. Det kan
vara den som felar. Även en liten motor alstrar otroliga mängder
värmeenergi så det skall inte vara några problem med värme i bilen. Lufta systemet riktigt och kontrollera fläktkopplingen (om bilen kanske stått kan måhända att den ärgat och inte fungerar
korrekt)

Prova sen tricket med kartongen. Fick göra det på min sambos
tjänstebil, en Skoda Fabia. Med en motorvolym på 1,4 liter (din har 1,8 liter) och kallt ute tar det evigheter att komma upp i temp. Den gjorde likadant som din. Drog man på värme så sjunk motortempen drastiskt. La dit en mindre kartongbit (ungefär så den täckte lite mer än halva kylaren och sen funkade det perfekt. Fast se upp om det blir varmt ute och du hamnar i en långsam bilkö för då kan du få problem att tempen stiger för högt. (plocka bort den eller gör den mindre om det blit plusgrader).
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
Men om fläkten går hela tiden (5-15 minuter efter kallstart) så uppnår väl inte motorn sin arbetstemperatur?? har detta problem då jag ej får upp motortempen där den ska vara, upptäckte att motorfläkten börjar väsnas väldigt tidigt och undrar nu om man ska byta fläktkoppling? kan ju tilläggas att jag har bytt termostat och det blir ingen skillnad, sen att bilen låter som en gammal 240 när fläkten sätter igång och arbetar är ju inge vidare roligt heller, tycker man tappar lite effekt oxå (kanske bara inbillning)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.