|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det finns nog många tidigare inlägg i det här ämnet, men jag kan inte hitta svaret på mitt problem. Tempmätaren går aldrig till mittstrecket, utan stannar när det är ett par mm kvar, oavsett hur hårt jag pressar bilen. När det är kallt och jag drar på full kupévärme fattas det ytterligare ett par mm på mätaren. Jag har bytt termostat, men det blev ingen skillnad. Bilen är en 318 is 16V -90 (M42-motorn). Vad kan vara fel? | |
| Säker på att det är fel? Så vitt jag vet så kan du köpa termostater med olika gradtal hos BMW om du absolut vill få upp temperaturen. | |
| Eftersom att motortempen sjunker (enligt mätaren) när jag tar in värmen i kupén så tyder det väl på att den verkligen är för kall? Jag vill inte köra med för kall motor så det får vara kallt i kupén istället :-) Måste åtgärdas! | |
|
Original kylare? /Kristian BMWCS 5062 ------------------------------ Länk |
|
| Jag åker med hela motorn original BMW och upplever samma sak. Upplever det dock inte som ett problem. Tror det ska vara på det viset. Verkar knepigt men bilen är ju trots allt 12 år gammal, och den går perfekt. | |
|
Jag har svårt att tänka mig att mätaren inte ska stå i mitten. Men fungerar termostaten så borde ju tempen regleras riktigt när det är kallt ute även om kylaren skulle vara dålig (ganska säker på att min är orginal). HC-värdena är lite höga och jag funderar på om det kan hänga ihop med att den går lite för kallt (eller att den för mätare och insprutningssystem ser ut att göra det) och därmed får lite för fet blandning. -> Haglund2306, du har inga problem med höga HC-värden? |
|
|
Det är normalt att den inte går upp till mitten, då jag har pratat med BMW om detta problem själv. Normal temp är mellan blått och rött, men går det över på rött så är det inte förstås bra. ' Mvh Stensth |
|
|
RSA: Inte på senaste besiktningen av bilen enligt papprena. Det var dock snart ett år sedan då jag har en etta som slutsiffra. Jag lyckades dock få upp tempmätaren aningen över mitten en gång. Bör dock tilläggas att det var efter en stunds hård körning på Scandinavian Raceway i Anderstorp. :) |
|
|
Det är exakt lika på min. Känns inte helt bra, tar dessutom lite väl lång tid att få upp tempen ibland. Såg idag att fläkten går hela tiden;( |
|
-RW- |
men ska inte fläkten gå helatiden på en BMW? Länk |
| Jo det ska den eftersom det inte är en elfläkt. Den går alltid när motorn går eftersom den ligger ansluten direkt på axel. Allt är i sin ordning. | |
|
Jasså? Det är ju ingen 240. Fläktkopplingen skall väl göra att den bara går vid behov? |
|
| Näpp. Personligen tycker jag det är jättebra att det inte är en elfläkt då de har en tendens att pajja ihop sjukligt ofta enligt vad jag märkt på bekantas (stackars) bilar. | |
|
Jag har inte elfläkt (ev har 318is med AC det), men det sitter ju en mekanisk fläktkoppling där. Sådana brukar ju med åren bli dåliga och slira vilket ger dålig kylning och hög motortemp, men det är ju inte det problemet jag har :-) Skulle fläktkopplingen vara stelopererad (fusklagning efter att den börjat slira) borde ju ändå termostaten reglera att motorn inte får för mycket kylning. Nackdelen med en sådan operation kan tänkas vara att man tappar lite effekt om fläkten går för fullt hela tiden? |
|
|
Haglund: Det är klart jag vet att det inte är elfläkt. Det var inte det jag menade med jasså. Det jag menade var att den INTE är direkt ansluten som på tidiga volvo. De med AC har inte elfläkt de heller. Och ja, man tappar effekt på att fläkten går hela tiden. Det är därför det sitter en makanisk slirkoppling, alltså för att man inte skall tappa effekt till drivningen av den. En jag känner mätte upp en effektvinst på 5-7hk på att konvertera till elfläkt på en 240 från (ca)81. Vid normal körning behövs nästan aldrig att fläkten går. Att min är "stelopererad" var en parantes, det borde inte spela någon roll för det problem jag/vi/du har. Men det är jäkligt irriterande, den väsnas och det är ju något som är fel på bilen då och det gillar jag inte;) |
|
|
Kylare, fläkt (med fläktkoppling) samt fartvind bidrar ju till att kyla motorn. Vattenpumpen ser till att vätskan cirkulerar. Allt detta tycks ju fungera eftersom att kyla finns i överflöd. Termostaten begränsar ovanstående komponenters verkan och min termostat är ju ny! (provkokade den gamla och även den stängde vid rätt temp) Ev luftficka i systemet borde väl göra cirkulationen och därmed kylningen sämre? Så vad kan vara fel? Varför går den för kallt? Precis som ILiveToRide skriver så upplever jag också att det tar lång tid innan den får upp tempen. |
|
|
-lyft- Ingen som har en idé om vad som kan vara fel? Börjar bli panik eftersom att 140 mil fjällresa väntar... |
|
|
Tror inte att det är nåt fel. Annars kan du prova den gamla klassiska kartongbiten framför kylaren. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Något är fel. Jag vet bara inte vad. Jag har åkt E36:or med samma motor, senast i helgen i -24 grader. Där var tempmätaren lodrät och vi hade bra värme i kupén. Är det kallt och jag drar på värme i kupén tar jag den lilla värme motorn har, mätaren sjunker! Luften som kommer in i kupén är inte ens riktigt varm. Hur kan en kartongbit framför kylaren hjälpa när jag har ny termostat? Möjligtvis kan den vara bra att sitta på eftersom det är så j***a kallt i kupén! :-) |
|
ant |
min mätare visar precis som din. en liten bit från mittstrecket. och som ILiveToRide säger så tar det ibland väldigt lång tid att få upp normal motortemperatur. men kör jag hårt en stund så kan jag få upp tempen till mittstrecket. ========== Länk |
|
ant: Vad händer när du drar på full värme då? Ändrar sig mätaren då? Dvs. sjunker motortempen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.