|
|
|
|---|---|
| Är jag en bakåtsträvare som hävdar att batteri är den nya etanolen? | |
| Förbränningsmotorer har överskådlig tid framöver huvudrollen som framdrivningskälla samtidigt som allt fler elektriska fordon ökar. Men om ICE ska överleva så är det tack vare att förnyelsebara bränslen kan tas fram i större mängd på ett hållbart vis. Ser HVO i rubriken och det är ett exempel. Sen tror jag elektriska fordon kommer få en allt större roll och andel med tiden men det är inte antingen eller, utan snarare både och. Vw säger att de ska producera en miljon elektriska fordon årligen år 2025. Det är ungefär 10 % av deras totala andel sålda fordon årligen. Sen ökar andelen elektriska fordon successivt framåt 2030 osv. Ser dock ännu ingen total utfasning av ICE men jag tror inte batterier är nya etanolen. | |
| HVO100 och metanol är vad jag vet 100% förnybart. Batterier är det inte och i de mängder vi pratar kommer det troligtvis bli stopp förr eller senare. Därför tror jag att när man lyckas få igång en prisvärd framställning och ett skattesystem som ersätter för det fossila dör batterierna. Rätta mig om jag har fel. / Peter | |
|
ICE är på väg ut, av flera orsaker. Bla verkningsgrad samt att dessa motorer genererar mycket skräp oavsett om bränslet är förnyelsebart eller inte. Om inte annat så kommer framtida avgaskrav att bli så dyra att uppfylla så detta kommer ta död på ICE-motorerna. Skillnaden mellanbatteri och etanol (resp gas) är att batteri har ett helt annat genomslag på den globala makrnaden - batterier kommer på en så mycket bredare front än vad etanol och gas någonsin gjorde. Sedan kan man debattera huruvida batterier är vägen framåt, tex lurar bränsleceller i vassen. Men att fordonen kommer ha någon form av elektrisk framdrivning framöver är ingen högoddsare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.