AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.519

Febi-Bilstein till bmw e46 330

Hej

Har någon erfarenhet av febi bilstein reservdelar till bmw?
Jag skall byta en del saker på min bil i vinter såsom kylarslangar, termostat, vevhusventilation, givare mm. Vågar man köpa febi delar som är halva priset på jämfört med bmw originaldelar.

Mvh Håkan

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Min erfarenhet är att Febi/Bilstein ligger i den övre skalan (dvs mid- to top tier) och använder själv detta märke till och från.

Men rör det sig om kritiska/känsliga givare (tex kamaxelgivare eller vevaxelgivare), kritiska interna motordelar eller delar som man absolut bara vill byta en enda gång (tex där det tar 10 timmar att komma åt delen) så kör jag på BMW Original.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Helt ok grejer är ofta originalmonterat

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack för bra info!
Då slår jag till på lite delar från febi men köper nog en original bmw vattenpump om det inte finns bättre eftermarknadspumpar?

Mvh Håkan

st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Jag har köpt lite Febi-Bilstein delar till min E46, bl a hardyskiva/flexkoppling till kardanen som fungerat utan anmärkning. Nyligen köpt hem diverse kylslangar som ska bytas, ligger i kartong än dock.

Brukar handla för halva halva originalpriset härifrån: Länk ;)

När jag bytte vattenpump så blev det en Meyle HD med metallimpeller, vet dock inte hur kritiskt det är med materialval på impellern. Det var lagret på min originalpump som gav upp och inte plastimpellern som man brukar klaga på annars.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, ok det var faktiskt en nyhet för mig.

Man bör dock inte blanda ihop stötdämpartillverkaren Bilstein med Febi Bilstein - det är två olika företag.

Febi Bilsteins delar säljs oftast även under märket Swag - exakt samma delar med olika namn på.

Jag har uppfattat de märkena som ganska bra eftermarknadsmärken men visste inte att de var OEM-leverantörer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har också funderat på att köpa en meylepump just därför att det är metallimpell istället för plast men det kanske är samma driftsäkerhet?
Skönt att veta att swag och febi är samma delar när man letar på nätet.
Kollade hemsidan som du länkade till steifan och dom hade riktigt bra priser🙂

Mvh Håkan

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Håller med om ovan kommentarer, använt Febi-Bilstein-komponenter i stort och smått. Men INTE givare. För givare gäller BMW-original och inget annat.

Det man ska tänka på vid vevhusventilationsprylarna är att det är mycket små toleranser för plastdelarna att snäppa ihop med varandra. Detta är inte en avrådan från att köpa t.ex FEBI-Bilstein (jag använde själv eftermarknadsgrejer på min dåvarande 316Ti) men bara ett tips, för jag var med om att en av slangarna till synes var perfekt men den bara ville inte ansluta där den skulle. Plasten såg alltså perfekt gjuten ut, men det gick inte. Just den slangen fick jag ta en BMW original och då minsann, knäppte kopplingen ihop. :-)
Kan vara värt att nämna i alla fall, bara så man är beredd.
Det är ju vid byte av t.ex. vevhusvent ganska svårt att få utrymme och kraft, så då vill man att det ska lira perfekt.

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.