|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har Webasto-värmare orginalmonterad i min 740, men funktionen är lite tveksam. Den tänder och går fint, men det blir verkligen inte varmt i kupén. Jag var och kollade den hos Bromma Bil och Motor, de kunde bra konstatera att den fungerar. Alltså är det något med klimatorn? Är det någon som kan svara på följande: Skall klimatanläggningen "lysa upp" när bensinvärmaren drar igång? Hur mycket och från vilka utblås i kupén skall det komma varmluft när värmaren är igång? Det vore ju kul att ha en varm bil nu på vintern..... I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... | |
|
Hehe...tja, jag hade visserligen en original Webasto i min 740, men kretskortet i den hade lösts upp i atomer efter ett vattenläckage....så jag vet faktiskt inte hur den fungerar. Kanske inte hjälper dig, men ville bara dela med mig av mina erfarenheter vad beträffar Webasto. //Rallegol |
|
|
Låter som om du skulle behöva min Webasto, och jag skulle behöva din klimator då? I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den borde väl aktivera klimatorn så att värmeventilarna öppnar och tillför värme fläkten i kupén. Det är ju lite olika på tysklands utförande och svensk utförande på hur bensinvärmare ska funka.I tyskland så prioiteras varm kupé och i sverige så vill vi ha en varm motor så bilen startar när det är kallt. och värmen i kupén är mera en bonus.Tysklands versionen värmer bara upp evaporatorn (värmeväxlarelementet i bilen) för att tillföra värmen till kupen enbart ,har jag fått förklarat för mig värmer alltså inte motorn. men det finns väl avarter på det också kan jag tänka mig. MVH Hasso |
|
Hasso, det stämmer säkert det där du säger med att tyskversioner inte värmer motorn så mycket, men det är ju just med kupévärmen jag har problem. Det blåser bara jättelite ur defrostutblåsen för vindrutan och luften är inte särskilt varm heller, kanske lite ljummen. Efter man kört kupévärmaren 30 minuter är bilen fortfarande iskall invändigt. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Gå in på BMW och be dom ta fram monteringsanvisning på värmarn,där ingår elskema och (nästan)instruktionsbok. Till E36an så har den best.nr.01 29 9 790 913(om någon behöver) Det sitter bla.ett relä+säkring till kupefläkten någonstans(på E36 bakom hållaren till värmaren om det är monterat enligt anvisning,inte på min) Henrik |
|
Tigerr |
Jag har original "Ebersprecher" (stavning..?). Den funkar utmärkt! På ca. 20 minuter är hela bilen, inkl motor, riktigt myspys varm! :) Tigerr |
|
elite, den motsvarar inställningarna på kliman. har du 22gr och auto inställd tex? Fläkten blåser normalt på låg hastighet för att inte tömma batteriet så gör den även på min gamla E38. Dock fullt tillräckligt för att vara varmt och smälta is en kall vinterdag. Kliman skall inte lysa upp vid fabriksmontage. Kolla även att du har bra batteri. Om det inte funkar maila mig, jag kan ge dig en annon kontakt. Alla fabriksmonterade värmare för E38/39/53/65 är bara kupevärmare. Den enda gången motorn blir värmd är vid eftermontage i tex sverige då en annan variant av webasto monteras med högre effekt. Även skillnad på gångtid då fabvärmare går 30 min och eftermontage 1 timme per cykel. Mvh Asken |
|
|
PS Det blir aldrig lika varmt som när du kört bilen i 10 minuter med kliman på, fläkten når aldrig dom hastigheterna. Dvs svalt är så det brukar vara. Asken |
|
|
Asken: Som alltid kommer du med facit. Det var precis det jag ville veta, hur den BRUKAR bete sig. Dock tycker jag att det verkar lite märkligt ändå med min, för kupétemperaturen är c:a 5 grader efter att man kört värmaren 30 minuter (vid yttertemperatur 3 grader, klimatorn inställd på Auto och 21 grader). Om den dessutom inte värmer motorn, vad värmer den egentligen? Min gamla E38 (-96:a) har jag för mig lyst upp i klimatanläggningen när jag körde den (fabriksmonterade) värmaren, och där fick jag en kupétemperatur på åtminstone 16-17 grader när det var -5 ute. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Elite: Jag har sällan facit men har lärt mig en del av misstag med mina egna bilar och kan någon ha nytta av dom, fine:) Länk Sen vill jag minans att jag läst i min instruktionsbok till 740-95an jag hade att värmaren anpassar gångtiden efter hur kallt det är ute men jag kan vara senilcement och komma ihåg därefter. Kan detta vara en förklaring? Min klima lyste inte upp med fabrmonterad värmare. Däremot gör 540an det då den är kopplad på det viset. Det kanske inte är fel att köra ett DIStest på den vid solnas snabbservice trots allt. Alt om du vill ha den genomgången av ett proffs så får du maila. Mvh Asken |
|
|
Prova att rikta luften nedåt golvet, tempen på max och ställ fläkten på max innan du stänger av bilen. Då startar kliman med de inställningarna men med reducerad fläkthastighet dock. Värme stiger uppåt:) Mvh Asken |
|
|
Svar på vissa frågor: Värmaren som är monterad på 740 97 är en ThermoTop S. Klimatanläggningen skall inte lysa, men däremot, den röda fläktlampan skall lysa så länge värmaren är igång som en kvittens att kliman är i gång i "bakgrunden". När du startar bilen skall den röda lampan slockna och sedan går värmaren öven till nedstägnings fasen (2 min ). Det skall gå att reglera både fläkten och temperaturen från kliman innan man slår av motorn. Dessa reglage skall gälla (delvis) när värmaren startar. I ditt fall kan det finnas ett antal möjligheter, antigen har du dålig blås i fläkten (någon knas i kliman) och kupens värmeväxlaren är varm (ok) elller backventilen/vattenpumpen (som ligger i värmaren) har någon funktionstörning. Eller systemet behöver urluftning (alltså från värmarens sida). Det går att felsöka mha blinkkoder från värmaren. mvh George |
|
|
Asken: Tackar och bockar för ett riktigt bra testförslag. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
George: Mycket bra information, det du skriver stämmer exakt med beteendet på min värmare. Kliman är svart, men den röda lampan visar att något pågår. Fråga dock: ThermoTop S, är det en modellbetckning på en Webasto, eller ett annat märke av brännare? I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
| George, som innehar en fil kand inom området värmare och naviombyggnader är en fackman:) | |
|
Jag såg precis att ThermoTop S är en modellbeteckning på en Webasto, så den frågan är nu också besvarad. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Asken: Fil kand ? nej, man blir nyfiken när man får problem... Tack i alla fall för benämningen... mvh George |
|
|
George: din sakkunskap har löst en hel del inlägg på forumet och jag har lärt mig en del så det är menat. Mvh Asken |
|
|
jag var just ute i bilen och testade lite. Märkligt nog så verkade det komma lite värme nu, fortfarande otroligt svag fläktning (oavsett inställningar på kliman), och det kommer fortfarande bara ur vindrutedefrost och mycket lite vid golvet, även det helt oberoende av vad man ställer kliman på. Men vi får se imorgon, jag har ställt den på att blåsa på en halvtimme innan avfärd, så då får vi se om den fortfarande är iskall. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Är du säker på att fläkten går?Värmen stiger ju uppåt även utan fläkt. Min är sån,värmaren går men ej fläkt,ställer jag den i ventilationsläge(brännarens tidur startar fläkten,inget annat,sommarläge)så är den knäpptyst(fläkten) Sitter ett säkrat relä som startar fläkten när brännaren startar,har inte lokaliserat det än då det inte är monterat på avsedd plats,förmodligen så är felet där på min. Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.