AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.269

Mystisk färg: Carbonschwarz Metallic (416)

Blir inte riktigt klok på den här färgen... den heter svart men i verkligheten så är den mera blå i nyansen än svart eller beror det också på aktuellt ljus?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den är mörkblå när solen ligger på. I moln eller skugga är den svart.
Tack Löwet, då har jag löst det mysteriet. Lite roligt är att den nuvarande ägaren är helt bensäker på att bilen är midnattsblå eller mörkblå, vi har haft en hmmm "intressant" diskussion. :-D Jag checkade upp på vin numret att den är Carbonschwarz Metallic (416)
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Tveklöst en av BMW:s snyggaste lacker.
Jag tycker om den själv, men att kalla färgen/nyansen svart går möjligen att diskutera. ;-)
Det är sedan 90-talet en av de mest populära BMW-färgerna och jag har haft den på många bilar. Väldigt snygg men också väldigt känslig! Så ofta har jag kört Safirsvart istället.

/Anders
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Hur kan CB vara känsligare än safirsvart? Jag vågade inte ta CB på min nuvarande bil men kanske på nästa :)
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Carbonsvart verkar variera över tid... Den F10 -14 jag hade upplevde jag som betydligt mer blå i lacken än den F10 -16 jag har..
Skulle också vilja påstå att carbonblack är ”känsligare” än safirsvart just för att den
Är ljusare än just safirsvart och således syns repor mer.

Safirsvart borde egentligen heta carbonschwarz då carbon=kol=svart.

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Tror du inte carbon kommer från carbon copy? En karbonkopia påminner starkt om lacken.
Många importerade i Carbonschwarz står som Mblå i bilregistret. Pappa fick diskutera med besiktningspersonen om att markera hans Carbonschwarz som just svart och inte Mblå.

Otroligt läcker färg. En klar favorit. Har inte upplevt den som svårtskött. Tycker det är en skröna att vissa färger skulle vara svåra förutom matta då.

Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
top 10 vanligaste färgerna i Sverige på BMW bilar
BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)
ALPINWEISS 3 (300)
SCHWARZ 2 (668)
TITANSILBER METALLIC (354)
MINERALGRAU METALLIC (B39)
SPACEGRAU METALLIC (A52)
GLACIERSILBER METALLIC (A83)
CARBONSCHWARZ METALLIC (416)
SOPHISTOGRAU BRILLANTEFFEKT METALLI (A90)
COSMOSSCHWARZ METALLIC (303)

Tar man 2xxx talet så är det
ALPINWEISS 3 (300)
SCHWARZ 2 (668)
TITANSILBER METALLIC (354)
MINERALGRAU METALLIC (B39)
SPACEGRAU METALLIC (A52)
SILBERGRAU METALLIC (A08)

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
tsint är nog på rätt spår. Färgerna har ju en blandning på tyska och engelska så carbon skall nog vara "karbonat" som är en basisk kolsyra som är blå till färgen.
Lite lika som färgen (ej bmw) blacknavy inte är svart utan mörkblå./ Peter
thekinglives
Stephan: Visst är vissa färger mer förlåtande än andra, jämför Carbonsvart med titansilver, allt handlar ju om vad ögat ser,det är ju det "polering" handlar om.

Att ha en bruksbil i Carbonsvart då har man att göra.
Jörgen. Du får säkert fram siffror på bara fem-serien och då tror jag att både Carbosvart och Sophistogrå kommer högre upp. Eller?

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Anders, Plockar vi F10,F11 + LCI av den, samt G30,G31 ser det ut så här i tip 10. De två första är markant flest. 3,4 ung samma nivå.
ALPINWEISS 3 (300)
SCHWARZ 2 (668)
SPACEGRAU METALLIC (A52)
IMPERIALBLAU BRILLANTEFFEKT METALLI (A89)
BLUESTONE METALLIC (C2Y)
MEDITERRANBLAU METALLIC (C10)
Ok, färgen är kanske inte mystisk men det stör mig ändå lite att den kallas svart ;-) Lite förvillande det här som någon skrev här att en del importerade karbonsvarta står som mörkblå i registret men det bevisar väl hur blå den faktiskt är i färgen (beroende på ljus).
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Den här videon förklarar ganska bra. Vissa vinklar svart och vissa mörkblå. Kolla lacken mot svarta detaljer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.