AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
955

Köpa ny bil

Vad tror ni experter om denna? 🤘

Länk
Jag är inte expert men svarar ändå. ;-) Priset är nog "rätt" tror jag men skicket på tex motorn och om det kan finnas något rostangrepp har jag inte den blekaste om. ;-) På äldre BMW kan det ju också vara väldigt spretig ägarhistorik, kolla upp hur många tidigare ägare den haft etc.

Kolla upp bilen på Länk samt via transportstyrelsen
Länk

Utrustning etc kan du kolla med någon av de många BWM VIN decoders som finns.

Hmmm, tror väl att det är N52 motorn i den här vilket kan vara ett plus vs N53 motorn som lider lite av känsliga högtrycksspridare. Den här motorn som är i 523 är väl däremot ingen raket men bör duga som bruksbil?

Kan vara bra att försöka få tag på tidigare ägaren via sms eller mail för att få en kommentar om bilen, ibland lyckas man med det, ibland inte. ;-)

Sedan är det mycket svårt att spekulera i hur dyrt det är att äga en begagnad premium bil (BMW), om man inte mekar själv kan det kosta. Begagnade BMW, Audi och Mercedes kostar oftast mer att hålla "glada"/underhålla jämfört med andra märken, åtminstone om du inte mekar själv. En viss osäkerhet med lite äldre bilar runt 15000 mil beroende på vad som redan är bytt vs vad som kommer behöva bytas. Budgetera med en rejäl uppfräschnings/reparationsbudget så minskar väl risken att bli missnöjd?

Men som sagt, någon "expert" kanske kan svara också, ovan är mera sunt förnuft. :-)
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
523:an är en pålitlig motor men just denna modell drar olja pga. slitna kolvringar.
farsan hade en 523 - 2005 177 hk
kanske åtgärdat på denna vem vet.
@h03admpa

hmmm, intressant, om jag förstår det rätt så är det varianter av N52 motorn både i 523, 525 och 530 av dessa årgångar. Frågan är om det här att den drar olja pga slitna kolvringar drabbat enbart den N52 motorn som sitter i 523 eller om det är något generellt med N52?
Denna kanske är bättre då.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.