|
|
|
|---|---|
| Läckage från oljetråget, 520d 10700mil. Kostar 13000kr fixa på BWM för att det går inte köpa packning separat, hela tråget måste bytas. Troligen slarvig montering sa dom, inget vanligt problem. Måste såklart åtgärdas inom kort. Är enda lösningen på problemet att låte BWM göra dett? | |
|
Nej, förutsatt att det är packningen på tråget till växellådan som avses är det fullt möjligt att göra själv eller lämna till annan verkstad. Det blir ju i princip ett oljebyte vilket inte är rocket science, även om man ska veta vad man håller på med. Här finns en skaplig beskrivning för hur man gör, du kan Googla på oil change ZF 8HP45 också. Ett kit för oljebyte finns tex här Länk kostar drygy 2000 kr. |
|
|
Du blir rånad av "bmw"!!! Som ferlin skriver så fixar man detta själv, eller hos en mindre verkstad som vet vad de håller på med till ett helt annat pris än vad bmw vill ha. Jag gjorde ett "oljebyte" med nytt tråg (oljefiltret sitter i tråget) i sommar. Det är som i videon ferlin länkar till, MEN än en gång.... ta reda på vad som gäller för DIN låda då jag tycker mannen i videon svamlar om de olika temperaturerna vx.oljan ska ha vid sista fyllningen. I videon använder han en dator för att kolla oljetemp, och det blir såklart mest rätt, men det finns otaliga videos där de mäter temperaturen på själva oljetråget vid varmkörning. Då tråget är i plast så bör en mätning utanpå bli skapligt rätt. (Jag använde BMW Rheingold ISTA-D där det finns en service där vx.olja fylls på, man följer stegen och stegen talar om vad man ska göra, ex vid varmkörning så visas oljetemp under uppvärmning och när olja är inom intervallet så kommer nya instruktioner). Varför är då detta så viktigt, jo oljan expanderar då den blir varm och för att det inte ska bli för mycket olja så ska oljan vara vid ett visst temperatur intervall för att det ska bli "rätt" nivå. Det är inte bra med förmycket eller för lite olja! _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Är det manuell- eller automatlåda? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är AUT. Kollade filmen, såg inte så svårt ut. Kollade med försäkringsbolaget och självrisken är 8000kr. Jag har garage men ingen lyft och saknar säkert fler saker som t e x pc program. Så om man summerar alltihop kanske jag går med på att BWM gör det. Kitet och oljan kostar ju också. | |
|
Såklart enkelt och smärtfritt :) Men du har grejorna för drygt 2000 kr (olja ingår i kitet) och hyra en lyft i säg två timmar kostar väl runt 300 kr. Temperaturen på oljan kan du mäta med en vanlig digital termometer, in med utegivaren i påfyllningshålet bara och håll koll! Temperaturaspannet är 20 grader så det är inte svårt att göra rätt. (Jag har själv gjort så) Men som sagt, visst är det enkelt att lämna in. |
|
| Jaha allt ingår. Absolut nåt jag skulle kunna göra själv. Tack för hjälpen. | |
|
Inget svårt meck så är man hyfsat van mekare går det fint. Men OBS! Se till att läsa på ordentligt före (finns många guider på Youtube och forum, läs/se flera) och har koll på alla steg mm och säkerställ att du beställer rätt grejor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.