|
|
|
|---|---|
|
Hej, Följande är symptom : * bilen startar inte * instrumentpanel är utslagen dvs hastighetsmätare / varvtalsmätare / bränslemätare, blinkers osv * lampan ovanför backspegeln pulserar (tänds & släcks) * abs lampa lyser (rött? Gult?... minns inte) Lyckades starta bilen en gång och jag lyckades köra hem. Felsökt följande : Alla säkringar är ok! Multimetern visar 12v på batteriet (obelastat) Tagit bort pluspolen från batteriet, för att därefter försöka starta bilen igen. OBD visar följande fel : LWS Styrvinkelgivare - (04 styrning kontaktfel avstämnings drift, 0B fel vid styrdonstilldelning,) Siemens MS 43 M54B22 2.2L- (83 CAN - ingen kommunikation med instrumentstyrdon, EWS immobiliser) Morgondagens plan: testa med en annan nyckel, se ifall bilen startar med en annan batteri + jag laddar nuvarande batteri över kvällen VAD ÄR PROBLEMET? | |
| Spontant låter det som jordfel någonstans? Det hade jag nog försökt forska lite i. | |
|
Bilen startar nu + jag har bytt fläktmotstånd idag. Dock återstår problemet med att instrumentpanelen inte funkar. Allting är dött! Tips? |
|
|
"Batteriet 12 volt" räcker inte. 12,x V, där x är åtminstone 3 eller 4, behövs. Att hela instrumentpanelen slocknar vid låg batterispänning, är nytt för mig. Men, som vanligt, innan man fördjupar sig i övrig felsökning, måste batteriet vara på topp. /Lennart |
|
|
Uppdatering idag: Idag har jag inhandlat nytt batteritestare ovh och den visar följande : 12.2v obelastad batteri När jag trycker på knappen på batteritestare som gör att batteri belastas så visar den 10.5v. Jag har även bytt jordkabeln mellan motor och chassit (35mm som är 350mm lång - Biltemas), och problemet kvarstår! Instrumentpanelen är död och bilen startar inte. Man hör dock startmotor. Vad är nästa steg att felsöka? Jordfel någon annanstans? Kamaxelgivare? Relär?...jag börjar bli frustrerad |
|
|
Får nog korrigera min tidigare uppgift. Ett fullödigt och fulladdat batteri skall efter ett dygns vila, utan all yttre påverkan, visa en spänning på 12,7 V (vid 20 gradC). 12,2 V under dessa villkor är därmed a l l d e l e s för lite. När dessutom spänningen under belastning går ned till 10,5 V, menar jag - utan att ha tillgång till en kontrollerad uppgift - att batteriet är slut. Det borde under under alla förhållanden ses som högst rimligt, att när övrig elektrisk /elektronisk utrustning bara får 10,5 V - eller antagligen ännu lägre, eftersom startmotorn torde suga i sig mer ström än batteritestaren - vägrar denna utrustning att spela med. Som sagt, börja med ett fräscht batteri - och håll det så - innan du börjar gräva ner dig i andra funderingar. /Lennart |
|
|
Bra formulerat svar!! Jag provar att ladda batteriet över kvällen och sedan låter jag den vila ett dygn. Sedan mäter jag den för att se ifall den får 12.7v. Visar det sig att det är felet beror på urladdat batteriet och bilen startar så kommer jag skämmas ett bra tag framöver! (har spenderat minst 7h på felsökningen!) För övrigt : jag kan även nämna att jag bytte spänningsregulator på generator för ca 2 år sedan (~200-300mil sedan) eftersom kolen var slut. Då skulle jag gissa på att släpringar är utslitna + det har slitit kolen på den nya spänningsregulator som i sin tur har laddat batteriet för dåligt och i samband med korta körningar (8km till jobbet) så har jag urladdat batteriet på det här sättet. Hur som: nytt batteri imorgon så håller jag tummarna! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.