AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.198

545e med xDrive från 2020!

Transocean
Snart är det slut med fyrcylindrig, 5-serie hybrid får en sexa under huven och fast 400 hästar!!!
Går att beställa snart enligt min lokala dealer. Vem vill då åka 530e???
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den lär inte vara gratis så de som vill åka 5-serie med en striktare budget lär vilja ha 530e... :)

Men kul att de breddar sortimentet och erbjuder olika hybridalternativ. Det har jag hoppats på länge. De verkar behålla 12 kWh batteriet, men frågan är om de löser bagageutrymmes problemet de haft som VW/Volvo klarar sig utan.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Som sagt lär inte vara gratis, men kan inte direkt säga att jag saknar mer kraft i nuläget i min 530e (kan tänka mig att om man ska ligga och köra 200 km/h på autobahn 24/7 så kan det vara händigt, men för trafikinfarkten här nere i södra Sverige så är den perfekt.
Hoppas lite på en 520de/525de med diesel trepipen (B37) men samma elmotor till nästa generation. Mindre hk än 4:an men mer vrid och antagligen ännu billigare på långturer, men säg inget till miljölobbyn... :)
(Eller så kommer det att bli en i5).

/P-O
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Diesel är nog inte så sannolikt att det kommer i laddhybrid. Det verkar endast vara gångbart i Europa medan USA/Asien bara vill ha bensin.
Di
14
Dino780325
BMW 530I Xdrive innovation Edition
Hej, Bytte in min 530I och precis fått hem 545E LCI, Riktigt nöjd nu när jag har komfortstolarna istället för sportstolarna, kommer runt 40km då man endast laddar 80%, är det någon som vet om man skall alltid ladda 80% för att inte skada batteriet?
Kommer med en uppdatering när jag har hunnit testa bilen under längre körsträcka.

//Dee
Transocean
Det är ladda fullt och köra tomt som gäller på laddhybrider. När den visar tomt och motorn hoppar igång har man c a 8 -10% kvar i verkligheten. Samma sak åt andra håll. Jag menar ha läst att laddhybridbatterier håller bättre än batterier på helelektriska bilar. Jag har i alla fall inte märkt någon försämring på min 530e efter 3 år och 12 000 mil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"är det någon som vet om man skall alltid ladda 80% för att inte skada batteriet?"

Ju djupare cykler desto mer slits batteriet. Jag laddar min bil till 90% normalt sett, bilen själv rekommenderar 80% och det står 80% i instruktionsboken. Jag har bilen bara 24 mån så därför bekymrar jag mig inte jättemycket om det.

Sen är det ju frågan hur snabbt försämringen kommer? De första 5 åren tror jag inte det märks.

Att det skulle vara annan typ av batterier i en hybrid tror jag inte på alls.
Transocean
Det är samma batterier, men om du läste det jag skrev så blir ett phev-batteri aldrig fullständigt tömt. Detta p g a bilkonstruktionen som skiljer sig väsentlig från en helelektrisk bil. T ex har en ZF-hybridlåda ingen momentomvandlare, elektromotoren sköter arbetet i stället. Och behöver naturligtvis ström. Skulle batteriet vara tömt skulle bilen stoppa. Men det gör den inte :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Även elbilar har marginal i både övre och lägre värde. 0% är inte 0%, 100% är inte 100% rent tekniskt. Bilen stannar innan batteriet är helt tomt. Sen om minsta % är högre eller lägre på en hybridbil än en elbil - ingen aning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.