|
|
|
|---|---|
|
Är ganska så säker på att det kommer bli en begagnad BMW 5a, men är väldigt färsk på detta så ber er om hjälp. Vad tror ni om denna? Behöver jag va orolig för miltalet? Länk | |
|
Hej och välkommen! Lite att läsa Länk Länk Själv får jag dåliga vibbar av en bil som vandrat från handlare till handlare. Dessutom börjat sin svenska bana i den aktuella geografin. Men snart får du nog mer handfast hjälp av beg-proffsen här. /Lennart |
|
|
Nej. Är den bara servad ordentligt och den känns väl omhändetagen av tidigare ägare kan du skita i miltalen. Ofta har bilar med höga miltal gått mycket landsväg och fått motorerna ordentligt varma. Kan vara minst lika farligt att köpa en gammal bil med väldigt låga mil. Jag själv har köpt bilar med över 20000 mil som nästan inte krånglat alls nästkommande 10000 milen och även haft bilar med betydligt lägre miltal som krånglat mer. Bilen du länkar till har samma motor som jag har i min och då är det bra och kolla om högtryckspump och spridare blivit bytta någon gång. (vilket dom förmodligen har) Kolla också så att lampor, öppnare, radioantenn mm som sitter i bagageluckan fungerar som dom ska. Annars är det en kanonbil! |
|
| Du fick lästips i första svaret, kolla det och servicehistorik. Jag hade investerat i en Carly obd adapter och läst av felkoder i de bilar man provkör och uppmärksamma tomgång vid kallstart. Ingen rolig kostnad med spridare (ca 20k inkl material och byte inkl kodning) och Nox-sensorn (ca 5k inkl byte och kodning). I värsta fall kan bilen du länkade till kosta 1/3 av inköpspriset i reparation. | |
|
Är denna kanske bättre då. Länk |
|
| Den där 525i har också N53 motorn om 523i du länkade innan. Samma sak gäller, du får kolla skicket på den och spridare och nox | |
|
@84jr0 Kanske dock inte alltid är så lätt att kolla upp om man köper bilen begagnad från mindre handlare. Inte säkert att reparationshistorik följer med och vet inte om BMW har skyldighet att lämna ut reparationshistorik för bilar reparerade hos dem? Eller hur hade du tänkt man ska kolla upp det? |
|
|
@mats_epost Som jag skrev innan, ta med sig en obd dongel antigen Carly eller INPA och koppla upp sig. Det är en bilhandlare så man får provköra bilen själv och kolla upp detta ostört. |
|
|
@84jr0 Kan man se om spridare mm är utbytt i Carly? |
|
|
@Lasse Eklunda, tyvärr inte. Man kan se felkoder på mycket mer än det som bilprovningens utrustning visar om jag tar ett exempel så missar bilprovningen en trasig nox sensor vilket man ser i Carly i form av en felkod. Även om motorlampan varit tänd pga trasiga spridare så syns det också. Trasiga spridare märks bäst vid kallstart och ännu bättre om motorn varit ostartad i någon dag, tomgången blir ojämn samt skakningar som man känner tydligt när man sitter i förarsätet. Kopplar man in INPA och startar motorn och kollar i menyn som heter "Adaption Gemisch" så kan man se avvikelser. Under "Gefilterte Laufunruhe und Lambdasonden Spannung" eller förkortat i meny "Laufunruhe" kan man se ojämna tomgången per cylinder, ligger värden ojämt eller inom rött så har man förmodligen spridarproblem på den cylindern. Hur man tar fram aktuell version på spridare som sitter i bilen har jag inte testat att ta fram men jag tänker att om en E6x har version 8 eller senare så är de bytta. Rätta mig om jag har fel. Har fått förklarat av en BMW mekaniker att Nox sensor håller 7-10k mil, spridare varierar. Mina spridare version 8 höll i drygt 10k mil. |
|
|
@84jr0 Ditt upplägg är intressant, att du kopplar in dig med INPA i en beg bil du är intresserad av innan du köper den. Frågan är om man gör det i smyg under provkörning eller om man är öppen med det och berättar det för handlaren eller privatsäljaren? ;-) Lite klurigt kan det kanske bli att skilja på gamla och aktuella varningar i vissa fall eller nollställer själv och kör en runda till? Själv är jag dock tveksam, jag har för lite erfarenhet av dessa programvaror för att jag skulle känna mig bekväm i operationen även om jag använt bmw scanner några ggr i BMW E39. Min förra beg bil jag köpte för ca 10 år sedan visade jag dock upp för Perre innan jag slog till, den förra ägaren var med. Klurigt det hela, för bilar som är ca 7-13 år gamla och gått runt 15 000 mil. Det finns ju i stort sett ALLTID saker som bör åtgärdas (nu eller snart) annars har man ett enormt flyt eller att man köpt bilen av en äkta entusiast som har sitt bilägande som hobby nr 1. Tex BMW 5 serie tar ju ofta en del stryk under bilen med alla bussningar, stag, länkarmar etc. För min del handlar det mer om hur stor reparations / upprfräschningsbudget man bör ha eller vara mentalt beredd på. Det var ju någon här på forumet som tyckte att man skulle budgetera med 50 - 100 000 för en äldre premium BMW men då menade han under en betydligt längre tidshorisont än enbart första månaden efter köpet, tyvärr realistikt dock (att äga bil är ingen sparbössa och en beg premium bil kostar mer i underhåll än en ny). Summan bör så klart bli lägre om man är en duktig gör det självare. |
|
|
@mats_epost Är det en bilhandlare så åker jag ut och gör detta utan att säga något, jag raderar ingenting utan läser bara av. Carly kommer man långt med och den kräver inte mycket kunskap. Är det privat säljare kan man snällt fråga om det är OK och förklara vad man vill göra så får man visa också hur det ser ut. Jag förstår om vissa blir oroliga när man ska koppla upp sig på deras bil och då får man släppa det. Alternativet är om du säger att ta den till Per tillsammans om man verkligen är intresserad det känns tryggare. När det kommer till felkoder litar jag inte på varudeklarationen där det står avlästa felkoder för de kommer inte åt allt. Vet man att det är dyra reparationer på vissa delar så kollar man det extra noga som i detta fall spridare. Jag är väldigt petig köpare och ärlig säljare av bil :) |
|
|
Tja, inte dumt tånkt alls, de som vägrar det, vet trolugen att nåt år på tok. Alla är livrädda för N53 motorn, men den behöver inte bli ett evigt problem, saker har byts genom åren mm såklart en del av BMW när de var nya, obegripligt att inte kunna lösa problemet med spridarna. Men att byta alla för att en pajat får nån annan göra, enlugt en tysk snubbes sida kan man nte avgöra livslängden på dem. Och det hela förstoras upp det såldes många bilar med motorn, och den i sig är ett bra bygge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.