AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.847

Passar fälgarna?

Hej, är ny här och undrar om någon kan hjälpa med en fråga. Planerar att uppgradera vår 520 touring 2011 till nyare variant. Svårt hitta någon med vinterdäck och undrar därför om våra fälgar passar ex 2017 års modell? Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Nej, det kommer med största sannolikhet inte att passa. Din 520i 2011 är av den 5-generation som kallas F10/F11. Efterföljaren till denna 5-generation kom runt 2017 och kallas G30/G31.

Till G30/G31 verkar det som att de bytte navmått (från den hos BMW mycket vanliga 72.6 mm till 66.<nånting> mm). Navmåttet är förenklat diametern på öppningen i mitten av fälgen som centrerar fälgen på bilens nav.

När man köper fälgar och/eller hjul så är följande mått viktiga att de blir rätt:
- fälgens diameter (tex 17")
- fälgens bredd (tex 7")
- fälgens inpressningsdjup - ofta kallad ET (tex ET42)
- fälgens navmått (tex 72.6 mm)
- fälgens hålcirkel - dvs antal hål och dess pitch circle diameter (tex 5x120 mm)
- fälgens hål för hjulskruvar - om det är M12 eller M14 hjulskruvar som fälgen ursprungligen gjordes för (tex M12x1.50)

Men det ska inte vara några problem att hitta vinterhjul till en F10/F11 - det formligen löddrar och strösslar om dessa bilar (och då även utbudet av vinterhjul till dessa) - är tokvanliga.
Tack snälla för det utförliga svaret!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ooops, nu hade jag lite för bråttom när jag läste ditt inlägg :-)

Någon kommer nog att hitta mitt misstag i ovanstående resonemang kring navmåttet, så lika bra att justera detta misstag :-)

Jag läste fel och lite omvänt och trodde du var ute efter vinterdäck och tänkte köpa vinterhjul från nyare modell (tex 2017 års modell) och sätta på din nuvarande 520i Touring 2011.

Så var det ju inte... Och min kommentar om lödder och strössel är ju då helt fel då det är rimligt att det är mycket mindre utbud av vinterhjul i nuläget till 5-serien G30/G31 (jämfört med tex F10/F11) dels då den är relativt ny men har även de nyare fälgmåtten från BMW - se mer om detta här nedanför.

Om du köper en nyare BMW i form av en 5-Serie G30/G31 så hade du kunnat återanvända dina nuvarande vinterhjul på denna nya 5-Serie genom att köpa en navadapter (eftersom fälgens hål är större än bilens nav så fungerar detta) - MEN!

Till G30/G31 ändrade BMW även hålcirkeln (av någon anledning som ingen av oss här på forumet förstår) till 5x112 vilket betyder att det sitter 5 hål längs en cirkel med en diameter på 112 mm.
Som du förstår så lär det inte fungera att använda dina nuvarande vinterhjul, som har 5x120 hålcirkel, på en bil som vill ha 5x112 hålcirkel då hålen helt enkelt inte sitter på samma ställe.

Så svaret är dock exakt samma - du kan tyvärr inte använda dina nuvarande F30/F31 vinterhjul och använda dessa på en nyare modell av typen G30/G31.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.