AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.619

charging fauly samt funderingar om laddström bmw 535D E61

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Fick felkoden battery fauly sen böjade servon inte fungera som den skulle ja därefter massa andra fel tillslut dog bilen under körningen.
läste ut koder och får dde alternator så förmodar att generatorn är kass.
prövat att ladda btterier och allt men inget som biter.
Var på skroten och de har en snarlik generator där som de är villiga att montera, min fråga är dock om det gör något att den jag vill byta mot är på 180A och den som är orginal är på 170A ? hur reagerar elektroniken kan man bränna något i bilen ?
Den som är på 180A har samma fäste och allt men har suttit på en Volkswagen, de säger den passar och är även villiga att montera den på min bil.
Kommer man få upp felkoder efter detta då det inte är orginal generator eller kommer det att fungera fint ändå fast det skiljer 10 A mellan den jag vill köpa kontra orginal ?

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jisses, 180A! :-) Mer van vid 80A/90A som det var förut :-)

Nejdå, de extra 10A ska inte vara några problem.

Jag är mer oroad över protokollkompatibiliteten mellan DDE och generator. Som du kanske vet så kommunicerar DDE och generator med varandra via ett bit serial protocol. Tyvärr finns det flera typer av detta protokoll och ännu värre flera olika varianter inom ett protokoll. Exempelvis BSS protokollet finns i minst tre olika utföranden (kopplar man in en generator med en regulator med ett icke-kompatibelt protokoll mot DDE så blir det kommunikationsproblem och DDE tänder laddlampan och indikerar att något är fel - men det är ändåså ganska liten risk risk för kompatibilitetsproblem med BSS om jag minns rätt). Tror E60 kör med BSS protokollet. Senare kom väl LIN protokollet som är knepigare då det finns i flera varianter och där de fipplar med koder och baud rates inom de olika varianterna så det är ännu större risk att få inkompatibilitetsproblem.

Men detta har BMW-verkstaden koll på så det ska inte vara några problem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Troligen är det kolen i laddregulatorn som är utslitna och de går att byta - billigast men pilligast är att byta bara kolen för några tior, nästa steg "upp" är att byta laddregulatorn med kol för några hundringar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vet inget om E61, men på F10/11 är det ju inte bara laddingen som övervakas utan tex temperaturen i generatorn via sensorer inne i generatorn.

Sätter man dit en annan generator som har rätt Volt/Ampere så kan man ju ändå få en massa andra fel då övriga givare inte stämmer.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Ja för även om jag kopplar på ett fulladdat batteri kan jag endast köra några kilometer innan alla lampor och allt i bilen börjar blinka och ha sig.
Därefter så dör bilen helt och jag måste då återigen byta batteri, väldigt störigt.
Anledning till att jag ville köpa begagnat är ju för att jag behöver bilen ganska omgående till arbete och andra aktiviteter.
Därav är det ju enklast att köpa direkt från en skrot lokalt men om det lämnar massa med felmeddelande i bilens system eller i värsta fall slår ut utrustning vill man ju inte chansa på det.
Jobbigt dilemma tyvärr....

BMW = BRING ME WOMEN
Ber att få ansluta mig till de tvivlandes skara.

Att piocka in en helt främmande generator (+10A är ok, liksom Bosch, men med i övrigt helt andra specifikationer, får man anta) högst sannolikt också med "fel" kontaktstycke, där pin-out antagligen inte alls stämmer, på en allmänt helt hysteriskt känslig BMW, är verkligen att be om problem.
T o m remskivan kan ha fel diameter. Ingen stor sak, kanske, men rempassningen kan bli strulig.

Johan B's förslag är det /de enda rätta om du vill komma någorlunda lätt undan. Åtminstone det första att försöka.

Och de där batterierna, som du tycks växla mellan, är nog totalt slut. Med en sviktande generator dör de långsamt men säkert. Tar lite laddning och verkar leva men kroknar sedan fortare än fort.

/Lennart

Edit: I ovanstående inlägg glömde jag helt att ta hänsyn till bmw-slangens högteknologiska resonemang, men det - om något - borde ju få en tilltänkt transplantatör att överväga en extra gång.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Får skämmas lite nu var mörkt igår och jag körde bara på diagnos.
kollade idag noga och ser att själva remmen som sitter på generatorn är av.
Får hoppas att enbart det är mitt problem nu.
Ny rem beställd och den anländer imorgon =) får hoppas den är rätt så jag kan ta mig från och till jobbet utan att tigga skjuts varje dag =)
tack för alla kloka svar har lärt mig en hel del nytt =)
Grattis!

När en multirib-rem ger upp på det viset - "går av", får man vara glad om den inte ställt till med nåt mer. Fruktansvärt stark och det inneboende snöret kan verkligen skada sin omgivning.

Tack för återkopplingen! Och så håller vi tummarna!

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hi hi - jag utgår ju ifrån att man gjort en eller ett fleral relativt strukturerade felsökningar innan man ger sig iväg och byter större komponenter :-)

Men det kan finnas multipla fel - exempelvis att någon lager skurit (antingen i rullarna eller internt i någon av komponenterna som drivs av drivremmen) och var den grundläggande orsaken till att drivremmen gick av (relativt ovanligt att dessa går av) - men dåliga lager brukar föregås av en hel del oljud innan de lägger av.

Men snurra iallafall på rullarna och komponeterna och kolla att inget av dessa nypt innan du hänger på den nya drivremmen.

Hoppas det är så enkel lösning!

Håller med lenwib, ett haveri på den drivrem brukar man höra (och framförallt se då det kan ställa till en hel del bland komponenterna på motorn och i motorutrymmet).
Kommer ihåg när båda drivremmar gick av samtidigt på min E34 535i gick av några kilometer utanför Malmö - man hörde en lätt duns - trots att detta var de äldre lite mindre och enklare v-spår drivremmar som har en ganska simpel dragning och brukar inte hända så mycket när de går av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.