AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.871

Fråga ang byggkvalite n55 motorn

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hej. Är intresserad av att höra om folk här haft mycket problem med sina n55motor/drivlinor, vid vilka miltal och vad som haverera o ev förmodad orsak.

Mvh
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har inte haft några problem med vare sig motorn N55 eller växellådan 8hp45.

Under garantitiden så drabbades jag dock av en kärvande drivknut till ena drivaxeln. Det är det enda med drivlinan som strulat för min del. Jag har haft bilen i 6,5 år sedan ny och snart 10000 mil. En mycket lyckad drivlina enligt min mening.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Inga problem än för mig. Har inte heller hört om särskilt mycket eller vanligt förekommande fel.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Fick totalhaveri på min med skuren vevtapp/vevstakslager.
Smörjningen som går ut i vevtapp/vevstake var igensatt.
När detta hände höll verkstan på med igensatta vanos magnetventil-silar/filter, och hade både rengjort de gamla och till slut monterat nya. Så skit fanns i motorn.
Hände vid ca 8500 mil. Inget trim och skötta serviceintervall.

Jag var inte glad över att det hände samt sen ursinnig när det visade sig vara 25% självrisk (BMW originalförsäkring). BMW Sverige tog till slut halva min kostnad på goodwill. Ny motor och jobbet kostade ca 190 000:-

Är väl inget vanligt fel, men jag vet också att min inte är den enda.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hade du ägt bilen sedan ny? Om inte, hur var historiken och åldern när det skedde?
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Oj. Tråkigt marnils! Man vill ju tro att det ska vara orsakat pga dålig skötsel / handhavande av tidigaregare. Svårt att utröna. Historier likt denna får en att bli lite kluven ang bmw. Ska inte få motorhaveri på en ny bil. Otroligt dåligt att de inte bjuder på ny motor.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är inte motorns fel att det fanns smuts i oljan och att kanalerna/filtren var igensatta. Sen att rengöringen var bristfällig är en annan sak, inget fel på motorn för det.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Kan det vara så att longlife service intervallerna varit en bidragande orsak?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Frågan är vad det var för skit? Pratar vi om oil sludge eller annat? Ibland kan det hända att gjutgods, typ skägg släpper och hamnar det på fel ställe och då går det illa.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Här är mer info Länk

Alltid servad i tid och enligt intervallen. BMW Sverige var noga med att kolla upp det, och även läsa allt de kunde ur loggar osv. De krävde även att motorn öppnades så de kunde se vad som gått sönder innan de befattade sig med den. Ville att jag skulle bekosta de verkstadstimmarna, men till slut tog bilverkstan den kostnaden själva.
Fick sen beskedet att allt var OK, inget fel gjort av mig eller tidigare ägare!

Tydligen inte helt ovanligt att vanos magnetventilsfiltren blir igensatta, enligt mekanikern som både gjorde den felsökningen och sedan även motorbytet.
Varför detta händer ville ingen ge mig svar på 😒.
Jag uppfattade teknikerns beskrivning som att det inte var gjutskägg eller andra metallpartiklar, utan mjukt "skit" som normalt borde plockats av oljefiltret. Han provade denna rengöring två gånger till och med, "ibland behövs det två gånger".

Jag gissar att det är Longlife servicarnas fel, >3500 mil på samma filter+olja känns inte rätt. Men detta är inget som BMW bekräftar/erkänner.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Låter som någon typ av sludge då. Men vi får nog aldrig veta exakt vad det var. Känns dock skumt att sludge kan täppa till kanal så pass, men det är förstås inte omöjligt. Skönt att det löste sig till rimlig kostnad iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.