|
|
|
|---|---|
|
Har snubblat över en passande familjebil efter massor av funderande på V70, Passat mm... Var länge sen jag körde BMW, så är nog dags igen:) En kollega ska sälja sin BMW 330d -09. Det är en lci, touring med automat och i mitt tycke vettig spec. Tyvärr inte M-sport, men Nav och skinn... Har inte kikat ännu, men den ser vettig ut på bilderna. På minussidan är att den rullat 23000mil som kanske känns lite långt och sedan har jag fattat det som att N57an har samma kamkedjeproblem som N47an om än i mindre omfattning? Hur illa är det med kedjorna? Finns andra fel att se upp för på en E90 och hur brukar dessa nyare BMW hålla ihop vid dessa miltal? Vad kan den vara värd förresten? Bilpriser säger 60-65k och blocket spretar satan... | |
|
Tror inte det finns en enda tråd(?) om kamkedjeproblem här på AP på sexorna. Även om problemen existerar så är de oerhört mycket mindre än på de fyrcylindriga. Min förra 530xd gick 23 tusen mil när jag sålde utan ett pip från kamkedjan ;-) |
|
|
Inte heller hört om några specifika problem på den motorn. X-drive kan va lite lurigt o dyrt att åtgärda när det krånglar, men som jag förstår så är det en vanlig? Bra med automat också! |
|
|
Det verkar som sagt vara betydligt vanligare på 4orna. Hittar en del på utländska forum om rasade N57, men inget här i Sverige. Hur ska man se på milen. Är 23k ok om den är välservad? Hur ser prisbilden ut på dessa? Brukar bilpriser stämma hyfsat på E90? |
|
|
Det är en vanlig rwd... Ingen som har nån input gällande värdering och miltal? Är en 330d touring lci -09 med dynamic och comfortpaket. Navi professional, hifi, infällbart drag, svart skinn och p-sensorer fram och bak... |
|
|
Jag kan dela med mig av några generalla tankar. Kolla om www.bilpriser.se kan indikera något. När jag tittar på Blocket brukar jag resonera såhär. Tar bort den 1/3 av bilarna med lägst priser för de är mer ofta än sällan något som är fel eller skumt med(subjektivt men av erfarenhet). Ta bort den 1/3 av de dyraste bilarna för de är antingen lite för dyra för vad någon är beredd att betala(se hur länge annonsen suttit, rätt bil till rätt pris säljer lätt). Kvar är vad som kan betecknas "rimligt"(subjetivt). Det är en fin motor, lycka till! Asken |
|
|
Alltid svårt att säga om pris/värdering när man inte vet skick och servicehistorik/reparationer.... Är det bytt slitdelar som stötdämpare/lagring och bromsar, hjullager (rätt vanligt bak), bussningar, termostater etc. Kamkedjan tror jag du inte behöver tänka på vid normala oljebytesintervall, däremot om det finns swirl flaps i insuget som kan ställa till det. Min 325d har inte dessa, men tror 330 har. Skeptisk till de långa intervallen (samt lifetime i automaten) och byter därför vid ca 1200 mil. Drivlinan borde vara hyfsat säker vid välservad, men allt kan ju hända.... Verkar vara vettigt utrustad och en LCI ser rätt bra ut utan M, så inte helt nödvändigt. /Kent |
|
|
Bilpriser säger 60-65k, hittade lite fler objekt nu på blocket och tar man med några icke lci ser det ut som 60-70 är relativt rimligt. Bilen är sv såld och har ägs av 2 olika företag så verkar ha rullat som tjänstebil tills min kollega tog över för ett par år sedan. Förväntar mig full servicebok. Hur brukar E90 hålla ihop? Är 23000mil ok eller börjar det bli bökigt att hålla den i skick? Har mest kört e34 och e39 och de tuffade ju på bra vid samma miltal. Finns några typfel på E90? Hjullager bak sa ni och sen i alla fall lyssna så kedjan är tyst vid provkörning... |
|
|
Min E90 är förvisso äldre och går inte på diesel (325 -05) men om man tar bort motorrelaterade problem (vattenpump, tändspolar, skruvar topp) så är det bytt drivaxlar bak/ABS givare pga ABS kransarna, stötdämpare fram/bak, bakre bromsrör och bromsoken bak är renoverade. Dessa reparationer är gjorda mellan 27 till drygt 30.000 mil som bilen gått nu. Hela bakvagnen behöver nu en genomgång, alla bussningar är slitna och bilprovningen hackade upp ett rosthål i bakvagnsbalken. Annars är ingenting bytt eller reparerat på bilen sen den var ny. Jämfört med alla problem nyare BMW verkar kunna drabbas av, får man nästan kalla E90 skottsäker (frånsett vissa motorer) Bilen du tittar på kan ha ABS givarna i hjullagerna, och då finns inte kransproblemet. |
|
|
Låter som normalt underhåll, så det låter bra. Ingen som har lite fler erfarenheter av E91 som begad eller tankar kring värdering? Börjar bli sugen på den, så hoppas den är fin:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.