AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.945

4 serie GC - "Sport"växellåda...

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Hej!

Alla talar väl om BMWs 8-växlade sportväxellåda.
Ni som har denna, om ni kör jämn hastighet och trycker till häftigt på gasen utan att använda kickdown, tar den då en liten stund på sig för att först växla upp (för högt) till typ 4000 varv för att dra där en bit och sedan växla igen? Jag tycker att min låda växlar för ofta, och till för höga varv. Testade systersonens A5 40 TFSI. Denna har ju en DSG låda så jämförelsen kanske inte är ok men den växlar mycket bättre och använder motorns register bättre. Eftersom jag verkar vara ensam om att ”inte gilla” denna lådan så funderar jag om det kanske finns någon uppdatering eller något jag missat? Bilen är en -17 430i GC.
Min andra bil är en 325i E90 med 3 literssexan och manuell så det kanske är ett för stort hopp om ni förstår mig?
Bilen är så jäkla snygg och fin men körglädje vete f…. Håller ni med eller kan man göra ngt åt det?

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Hmm, du förlorade mig vid "trycker till häftigt på gasen utan att använda kickdown" redan - hur gör man det, och varför vill man inte använda kickdown om man nu vill "trycka på häftigt"..?

(Hade en GC med den lådan innan, och jag var ytterst nöjd med växlingskaraktäristiken).
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Inte lätt att förklara utan att visa egentligen men jag vill ha fler lägen än av/på. I princip alltid när man gasar så ska den växla innan den drar iväg och det retar mig.
Där har vi nog hela grundproblemet, att den alltid ska växla så fort man rör gasen. Det är väl så bra jag kan beskriva.

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Känner inte alls igen den beskrivningen, tycker min ZF-låda är underbar. Den beter sig precis som jag vill i nästan alla läge.
Möjligtvis att det "hänger" kvar lite långe ibland när man kör Sport-läge.
För visst måste vi ha likadan låda?

Sjöberg
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Om du sätter den i sportläge...känner du samma sak då? I min bil strävar lådan alltid efter låga varv, jag använder paddlarna för att 'prima' varvtalet när jag vill knuffa upp det eller motorbromsa. Men i sportlägen behövs detta inte eftersom lådan ligger på högre varv och är mer 'med' hela tiden.
/M

Mina bilar: Länk
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Lådan går generellt lite högre i varv i sport men den drar längre i de låga registren och håller i varje växel längre. Den beter sig bättre i sport. Comfort växlar ofta och gärna på höga varv... Svårt att förklara sådant här men försöker... Man undrar nästan om den varit trimmad innan och om ngn bytt programvara tillbaka vad gäller insprut men inte växellåda. Vilda spekulationer men ändå...

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ringde precis förra ägaren.
Det har suttit en KCR box i bilen. Undrar om beteendet är en kvarleva från detta?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
KCR är rent gift för bilen eftersom den bara förvränger signaler från givare så det kan vara en del av det. Det finns nollställningar man kan göra av lådan. Förr var det att man skulle trycka gasen i botten med bilen avstängd en viss tid - vet inte om det stämmer längre.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Läste om det där. Man ska hålla gasen nedtryckt minst 30 sek med tändningen på.
Det ska återställa adaptionen av växellådan.
Ska testa och se vad som händer...

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag trodde adaptionen av lådan bara var temporär, att det egentligen finns någon 'reset' men jag måste missförstått. Återkom gärna om du märker någon skillnad.
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Detta är exakt varför jag aldrig gillat automatlådan (har förvisso en 5:a). Är min första automatväxlade bil, men har inte heller upplevt samma problem på tex VAG (men där har jag bara kört dieslar förstås).

Skulle vilja att den inte växlar ner alls när man gör en bestämd acceleration.

Kör alltid på eco-pro för annars växlar den ju ännu mer hysteriskt.

Reset av adaptionen gjorde ingen skillnad, däremot har det blivit bättre med lite mer vrid i motorn och inkodning av SAT (sportautomat, hade det inte innan).
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Men det hade ju inte funkat Dez_, med en så pass klen motor som våran måste motorn växla ner för att få till den önskade effekten för din "bestämda acceleration".
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Jag förstår vad du menar och kan också tycka att lådan växlar bort sig i bland.

Det går att styra lite genom hur snabbt och hur mycket man trycker ner gasen. Dvs tryck ner gasen så att lådan inte växlar ner och när du sedan börjar känna att du får drivning så lägger du på mer gas.
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Sani: Självklart skall den växla ner om man trycker gasen i botten, men att den växlar ner 2 steg om man trycker halvgas tycker jag är för mycket. Är ute efter att kunna använda allt vrid i motorn även på lägre varv, känns inte som det är möjligt.

Men som sagt har min bil blivit mycket bättre av mer vrid i motorn och SAT, faktiskt så bra att jag sällan saknar en manuell låda längre.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jag utförde resetproceduren.
Fick ingen bekräftelse eller något så först undrade jag om jag inbillade mig.
Nu har jag kört en del och har upptäckt en skillnad i hur den beter sig.
Speciellt i sportläget är den nu riktigt trevlig och jag kan accelerera från låga varv upp till höga utan att den vill växla. Lite mer som en manuell bil.
Mycket mer nöjd nu.

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Om du inte trycker så häftigt på gasen så brukar jag klara mig utan att lådan växlar ned vid omkörning. Ligger jag tex bakom en bil och vill göra en snabb omkörning och vill ha högre växel strax innan jag påbörjar omkörning så brukar jag göra som dig. Snabb nertryckning så att den växlar sen när man inte har möte så är det bara gasa.
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Inte högre givetvis.lägre växel😁
Om ni inte gillar ZFs oljeblandare i BMW så har ni aldrig testat PDK i Porsche. Jag har den nu, och den är rena skämtet.... Jösses.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jojje... Jo men precis! Nu funkar den som den ska och i sport drar den riktigt bra från låga upp till höga om man hanterar pedalen rätt som du säger...

Mahhbechh... Jag testade 991 Carrera S när den kom.
Herregud vad jag och den bilen tyckte om varandra haha... Porsche är nr 1 för mig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.