|
|
|
|---|---|
|
Har kollat gamla trådar men inte funnit svar på detta. Har en e61 med väldigt trötta gasdämpare till bakluckan. Skiljer väldigt mycket i pris på dessa: Länk Länk Gör jag bort mig om jag väljer de billiga? Något tips på en gör det själv-instruktion skulle uppskattas. | |
|
Är ju ratt stor skillnad i "kraft" på de två du länkar till. Den billiga hade 140N medan den dyra hade 340N och om du byter bägge så blir skillnaden i kraft 280 kontra 680 rätt väsentlig kan jag tycka. Luckan är ju ändå rätt tung och om BMW smäller i den som har 340N så finns det nog ändå en god anledning. Risken är väl den att om du går den svagare och billigare vägen så kommer luckan inte att stanna uppe som den ska. Men det måste ju gå att hitta en med samma kraft, 340N billigare. Har du kollat ebay? Vad det gäller hur man gör själva bytet torde det vara rätt enkelt men man kan hitta mycket bra tips direkt från BMW interna handbok på newtis.info Niklas Fransosen |
|
| Fransosen: Tack för att du uppmärksammade det, det gjorde inte jag. Men nästa dämpare från Bildelaronline har 680 N i fjäderkraft och fortfarane ca 25% av va Schmiedmann tar. | |
|
Kör på den. Har för mig att det var topranen jag köpte. Funkar finfint. Gör det själv behövs knappt då det är väldigt enkelt. Ta en liten mejsel och pilla loss ett låsclips sedan är det bara att dra loss dom. Kollar du hur dom nya ser ut innan du plockar bort dom gamla så kommer du förstå. |
|
|
38Larsson. Toppen. Tack för svaret, då kör jag på såna. Trodde att det var lite mer jobb med det då BMW verkstaden tog 4 000 för jobb inkl material enligt en äldre tråd. Kostar att köra över tröskeln till en BMW verkstad... |
|
| Ett tips är att inte ta en dämpare med mer kraft än bmws för då tjongar luckan upp med för mycket kraft. | |
| Jag har mer kraft än orginal. Vågar inte säga hur mycket men något tjongande märker jag inte av:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.