|
|
|
|---|---|
|
Det börjar bli lite kallare och jag noterade att nivån var strax under minimum, så tanken var att fylla på. Har inte haft bilen så jättelänge så jag har själv inte fyllt på tidigare i denna vad jag kan komma ihåg. Tidigare har jag haft lite äldre pendlarbilar och inte ens funderat på vad jag ska hälla i utan kört på t.ex. Biltemas. Nu googlade jag lite på det och enligt vissa så verkar det ju vara viktigt att det blir rätt specifikationer på glykolen, färgen verkar inte spela någon roll alls enligt några och är ingen indikation på om det går att blanda eller ej osv. Så vad ska jag göra om det inte står något alls i manualen om vad jag ska ha i? och färgen kan jag inte gå på? men ändå är det viktigt att det blir rätt? Kollar man på t.ex. Mekonomens sida så finns det inga specifikationer på någon glykol, utan det står bara "blå". eller "universal, kan blandas". Hjälper ingenting tyvärr. Tackar på förhand! | |
| Troligtvis fungerar de flesta moderna glykoler i BMW, men varför chansa när glykolen inte är dyrare på BMW än på macken. Kör in till BMW och köp en flaska så vet du att du har rätt. | |
|
Köp glykolen hos BMW då vet du att det blir rätt. De tar inte mer för glykol än på macken eller biltillbehörshandlare. Dock bör du vara observant på nivån, det är ett slutet system och skall normalt inte behöva fyllas på. Små mängder kan naturligt försvinna över tiden via t ex. övertrycksventilen men då är det små mängder och lång tid... Sjunker nivån över tiden kan man börja misstänka läckage i t ex. EGR-kylaren och då kan bilen börja brinna om man har otur. Kolla med BMW om de har en kampanj kring detta på din bil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| HOAT glykol går att köpa på 5L dunk för 269kr av märket eurolub. Den kör jag i min. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@HenrikA : Nu tillverkar Eurolab en uppsjö av olika kylarvätskor - så jag tänkte jag skulle hjälpa andra här att hitta rätt :-) För som jag och Johan B skriver i andra trådar så måste du verkligen veta vad du köper - om inte så bör du köpa från BMW så du vet att det blir rätt. Men jag gissar på att det är D-48 Extra du syftar på eller hur? Stämmer, den motsvarar BASF Glysantin G48 (just denna HOAT kylarvätska är faktiskt godkänd av BMW) och bör således vara ett likvärdigt alternativ till kylarvätskan från BMW. Ska faktiskt lägga till den på min lista över HOAT alternativ (då det inte finns alltför många att välja emellan). |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Köp vit universal så är funderingarna ur världen eller toppa upp med lite vatten. Det gör ytterst lite skillnad i fryspunkt när det blandat ut sig. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.