AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.003

Vad är ett riktigt växellåds oljebyte?

ba
13
bammoj666
BMW x3 år 16
Ska lämna in min bil på ett växellåds oljebyte. Vad ska jag begära för ett noggrant oljebyte.

Räcker det med att tappa ur och fylla på med olja så är det bra.
Eller ska ska hela underdel på växellåda skruvas ner och då byta packning.
Ska det spolas?

Undrar vad som är brukligt på verkstäder.

Vänl Häls Bammoj

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ett normalt växelådsoljebyte innebär att de tömmer och återfyller. Så inte direkt den största apparaten.

Hur långt har din bil gått?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Förutsätter att det är en Automatlåda så ska filtret bytas och då blir det en del att skruva. Filtret är oftast integrerat i tråget så det byts.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hasso, klart det är troligare med automat. Jag tänkte instinktivt manuell men det är ju osannolikt på en X3- 16... :)
ba
13
bammoj666
BMW x3 år 16
Hej allihopa. Tackar för svar.

Min bil är en X3 årsmodell 16 Manuell låda, den har gått 9000 mil.

Häls Bammoj

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Manuell låda är enklare - bara att skruva ur pluggen och låta oljan rinna ut - låt stå ett tag så att så mycket som möjligt rinner ut och sedan är det bara att skruva tillbaka pluggen och fylla på ny olja tills det rinner över i påfyllningshålet.

Börja med att skruva ur påfyllningspluggen OM den sitter fast, är det lite trist att upptäcka det när växellådan är tömd på olja och man inte kan fylla på ny...

Klassningen på oljan är viktig. Har för mig att det är MTL-5 i din låda, men kolla det mot BMW!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag fick flusha min låda 3ggr när jag bytte lådan på min Alpina, den var ganska mörk första gången, andra gången några dagar senare var den lite ljusare och sen tredje gången var den som fräsch.

Det ligger kvar gammal olja i momentomvandlaren som oftast inte kommer ut riktigt som ligger kvar så det krävs några byten.
ba
13
bammoj666
BMW x3 år 16
DCTF, Dual Clutch Transmission Fluid, Quart (0,946 L).

Det här är den olja jag blev rekommenderad.

Bammoj

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.