|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en begagnad 318i, modern line 2013. Den är 2 - 3 cm högre än andra 318 och det står inget i utrustningslistan om något som har med chassi att göra. Någon som har någon idé eller information om detta? Micke | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Vet du vilken karosskod (generation av 3-Serie) det är? För den nyare F30/F31 dröjde det till runt 2016 innan 318i kom. För den äldre E90/E91 fanns ju 318i som 2013, fast bara som Coupe (och lite osäker om den såldes så länge på den svenska marknaden). Kan ju vara så att man bytt fjädrar och/eller dämpare runtom vid någon tidpunkt och köpt fel fjädrar (exempelvis generiska eftermarknadsfjädrar avsedda för en mycket tyngre bil, annan modell eller med högre lastkapacitiet). Eller har du haft turen att jämföra endast med 318i med option M Sports Suspension - men det brukar oavsett inte vara så stor skillnad som 2-3 centimeter om jag minns rätt - så den förklaringen kan vi nog stryka. @mhogberg : Vilket chassinummer (VIN-nummer) har bilen (räcker med de 7 sista siffrorna)? |
|
Det är en F30, 732036 Har inte jämfört med M :-) Micke |
|
Du råkade tappa bort en siffra på chassinumret på vägen till tangentbordet :-) Mysko, F30 fanns aldrig som 318i - det var först i samband med F30 LCI (aka facelift) som den kom och den första (enligt ETK) tillverkades i Mars 2015 (det vill säga modellår 2015). Dubbelkollade för skojs skull vad skillnaden i ride height är på en F30 mellan standard och sport suspension och det är bara runt 100 som jag misstänkte (men det var ändå ingen sannolik förklaring oavsett). @mhogberg : Av ren nyfikenhet, var är din faktiskta ride height fram och bak? BMW definierar ride height genom att mäta avståndet mellan nedre fälgkanten och upp till skärmkanten (i en rak linje genom hjulets centrum). När man mäter på detta sätt så måste man även ta hänsyn till fälgstorlek, så skriv även vilken storlek på fälgarna du har. För du har väl inte luftfjädring på denna? Är ganska säker på att det inte fanns till F30/F31 316i, 320i mfl. |
|
Missade inte en siffra utan en bokstav! Ska vara ett J före siffrorna. Har därimot skrivit 318i när det ska vara 320i 🙈 Va och kollade på en 318d här om dagen så det har nog blivit korsslutning mellan öronen här. Mellan 68 och 69 cm ride height både fram och bak. 205/60 16" sitter på nu men det såg likadant ut när sommardäcken satt på, 255/50 17". Vet du vad måttet på ride height ska vara? |
|
Hi hi, en 320i är mycket mer rimligare :-) Trodde faktiskt du menade en 318d, då det är ganska lätt att blanda ihop de där om man inte är lite BMW-nörd :-) Så vi har en F30 320i tillverkad 09/2013. Fast 318i eller 320i så är det samma problem. Med standard fjädring (vilket jag utgår ifrån att du har) så gäller följande ride heights (enligt definition i förra inlägget). 16" Fram : 595 mm Bak : 576 mm 17" Fram : 610 mm Bak : 591 mm Mätte du verkligen ride height enligt BMW's definition? EDIT : Stämmer, som du säger så verkar du ha standard fjädring (däremot sportsäten och sportratt vilket är nice!) |
|
Nä, det gjorde jag inte! Lite dyslexi här också, mätte från backen och inte fälgen. Har 603 mm både fram och bak. Såg en väldigt tydlig skillnad när jag jämförde med den 318d jag kollade på här om dagen. Framför allt bak, klart att nästan 3 cm syns. Märkligt med F30. Slår jag in mitt chassinummer på (Länk så står det 320i F30. |
|
Ja, låter som den är lite ovanligt hög där bak (och relativt normal där fram) - vilket också verkar stämma överens med din "visuella jämförelse". Hmmm... Är ju fullt möjligt att andra fjädrar monterats där bak (antingen avsiktligt eller oavsiktligt)... För jag är 99.999% säker på att det är vanlig fjädring där bak (och inte luftfjädring) på denna... Och jag ser inte heller att din bil har någon option i stil med Extra Load Capacity eller liknande... Tja, det enda jag kan komma på är just att fjädrarna bak byts ut mot andra som höjer ride heighten (antingen avsiktligt eller oavsiktligt). Det är det enda jag kan komma på just nu... Skulle dock vara intressant att höra mått från andra F30-ägare, men som du skriver så har du jämfört redan med en hel del och sett uppenbara skillnader. |
|
Har sänt mail till förra ägaren för att höra om det är bytt fjädrar. Löser sig säkert 😁 Har ju lärt mig något nytt, ride height 👍🏻 Tackar för svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.