AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.731

N53B30, bör man undvika?

Sida 2 av 2
bo
283
borka
325i Cab -10
Också nöjd N53-ägare (E93, man, 9 500 mil) i snart 3 år/1700mil ca. Mycket trevlig motor, drar obekymrat från 1300 varv, extra skjuts vid 4500 när den större disaventilen öppnar! Njuter varje gång jag kör den!

Har M-performance insug, öppet filter i burk från advanced flow engineering, map från PBZ, slutburk från Simon's, ställbar gasrespons från Schmiedmann, bytt insug till 3-stegs, rengjort vid ventiler. Kör på V-Power, funderar på mappning för endast 98 oktan, samt spridarkoll/byte då jag misstänker att en läcker något.

Jag skulle inte tveka inför ett köp, se bara till att kolla upp den ordentligt! Saker och ting går sönder ändå, förr eller senare.

/Anders

An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
De senaste 3 åren, 3 oljebyte på 5000 mil. Inget annat än torkarblad.
Nu står mätaren på 21.000.
Ingen rost, känns som ny bil (kanske) och motorn går kanon.
530 LCI -08.
borka @ AnderZ007

Spridarna är bytta på garanti åtminstone en gång i era ex, eller? Kanske är som så att under förutsättning att spridarna är bytta åtminstone en gång så är det "ok"... att man kanske slipper byta alla igen? ;-)
IL
69
IL
535i F10 2010
Min andra 530i lci, manuell o nu automat. Byt nox o spridare på bada, funkar perfekt. kraftig o snål motor.
Roligt att se nöjda N53 ägare här efter en del negativt snack om den motorn.

N52 verkar ju inte vara felfri den heller (inte för att några motorer är felfria dock...).

Fått lite kontakt med en N52 ägare (3.0 varianten, N52B30) som fått kamkedja, guider, sträckare och kamaxelsensor bytta men fortfarande lite strul med gul lampa. Den har gått under 15 000 mil.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Visst n52 kommer ej garanterat gå perfekt i 100 år men är en mycket bättre motor än n53 det är bevisat. Det är mycket mer problem och oftare med n53 du ser ju här hur många som har bytt spridare och nox osv, i mina trakter och bekantskaper har många bytt bränslepumpen också högtryckspumpen som är ganska dyr. Vore det jag skulle ja köpa n52 utan att blinka och inte alls kolla på n53 det är en problemmotor tyvärr. Sen sist men inte minst skulle ja absolut köpa en bmw som täcks av nån sorts försäkring så som maskinskadegarantin på försäkringen jag har tex folksam halvförsäkring stor som ger mig 12.000mil eller 10 år det som inträffar först, antingen blir min bil 10 år gammal eller så har ja passerat 12.000mil. Det är ganska bra o ha ifall nått skulle strula som skulle annars kosta dig över 10-20.000kr i reparation. Ska du behöva byta alla spridare som kostar 2000kr st plus arbete och packningar hit o dit hur mycket landar du på då?`och sen efter ett tag så kanske du behöver byta nox eller högtryckspumpen`? jag skulle rekommendera n52 alla dagar i veckan eller m57 dieseln.
Åkt 4000 mil med min. Felfritt. Underbart len är den och gott ljud! Har bytt till en eisenmann slutdämpare som jag hittade på blocket. Funderar på att optimera till ca 260 hk (jag har 218 hk versionen).

Förgående ägare reparerade den dock för ca 40k (genom försäkringsbolaget) då spridare, katalysatorer etc pajade vid ca 10k mil nu ca 14k mil.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
jävlar 40k är inte en siffra man vill spotta ut sj så därför se till att ha försäkring^^ eller skippa n53 hehe
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
40000kr var den uppgift jag fick från Wölkes ang N53 , och min andra BMW mekaniker avråde mig att köpa en bil med N53.
Men en del har säker tur och får en bil med N53 utan problem eller en som allt det där är bytt på.
Det gäller väl bara att vara noggrann innan köp och kolla historiken.
bo
283
borka
325i Cab -10
Mats: Tändspolar och soppapump är tidigare byta på garantin, tyv inte spridarna.. mina har index 7 för övrigt. Index 11 är den sista ver till N53 och ska skilja sig så mycket från tidigare att de inte ska blandas i samma bank. Tankar alltid V-Power och slår i en Redline Si-1 då och då för att vad jag inbillar mig, smörja och hålla rent i systemet.

/Anders

ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Bmw 530D F11 M-Sport Touring
Jag har 325i 2010 touring. Jag är jättenöjd hittils. Jag bytte tändstift, tändspolar och servade den i förebyggande syfte då jag ogillar dagens serviceintervaller.

Inget strul hittils. Den har gått 10000 mil ca. Full m-sport. Riktigt trevlig motor, bytt till sportsystem så den mullrar som en 6a bör göra :) som föregående talare skrev här så låter dessa N53 med org system som en diesel. Stämmer rätt så bra.

Men såklart spridarna skrämmer mig en del. Men de är en bil, kolla på bilarna som tillverkas idag. Allt är lågfriktionsmotorer, de är oftast sämre än "gårdagens" bilar.

Längre serviceintervaller osv...

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Ägt en 530i -08 i två år och ca 3000 mil (12900 - 15900) och hade inga problem, vet att den gått problemfritt i ca 2000 mil till efter att jag sålde den. Men, en anledning till att jag sålde var faktiskt rädslan för det som tas upp här... Men mitt svar på frågan är, nej man behöver inte undvika den men vara medveten om att riskerna som finns. Kanonmotor i övrigt!
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Ja spridarna är bytta från index 07 till index 11.
Jag fick också rådet av BMW att inte köra Eco. Hellre lite mer soppa och passa sig för "bylingen! Det var under vintertid med massor av snö så det gick helt enkelt inte att ligga på 3000 varv och framåt vårkanten kexade spridarna. Har fö. bytt högtryckspumpen och NOX också. Bör vara 2011-12 nåt.

Si
51
Silwer72
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
Det är väl sista ej överladdade raksexan?

En spridare går på 1800, men måste ju giftas in med där ör väl det stora problemet.

Om man har en bil med denna motorn som är så dålig att man inte kan byta en spridare måste det vara ett kronvrak, riktigt så billiga är de väl inte om de är ok, femman är inga rostvrak tex.

Ok den sitter i Treserien med, men nu är de ju inte så små längre de heller, billigare men så dåluga är de väl inte.

Men ok det kanske tänks nåt skräp som stått länge typ en 325i dåligt utslitet skick och plåtskador?
Frågan är om man köper den?

Iofs en yngre person kanske köper den vara för att det ör en BMW, men fan känner ändå att personen med lite hjälp fixar ett spridarfel.

Känner gen det med skadat membran från andra bilar, BMW ör inte ensam där kan jag säga, jag väljer N53.
Modernare könsla, lådan gör den ihop med de fördömda spridarna snål sim en tvåliters Ford typ.

BMW upoger samma effekt som 2.5l och 20nm mer, tveksamt, isf ljög de på föregångaren.
Spg nån uppgift på bromsat 288nm på en original 525i.

Jaja det gör väl inget om man helre vill ha N52, men M52 vet jag ibte, det är en gammal 90talare va?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.