AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.722

N53B30, bör man undvika?

Sida 1 av 2
Tycker ni att man helt bör undvika N53 motorn med tanke på de problem som finns? Tänker väl i synnerhet på spridarna.

Nyfiken på kommenterar från nuvarande ägare eller tidigare ägare.

Är hela motorn ett misslyckande från BMWs sida?
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Nja, SÅ dålig är den ju inte. Men de byggde tåligare motorer förr.

N53 motorn är framtagen för att minimera bränsleförbrukning vilket gör att den är känsligare än äldre motorer. Det är dessa saker jag kommer att tänka på:

1. Spridarna. Detta är ju nåt man bör ha koll på. Finns det inga kvitton på att de är bytta nyligen får man räkna med att några behöver bytas. De kostar ca 2000 stycket vilket ju är en trist historia, speciellt om man har en gammal bil som inte är värd så mycket. Skulle gissa på att de håller ca 10-15000 mil.
Kostnad: 0-13000 kr (2000 per spridare och sen behöver man lite tätningar och sånt).

2. Direktinsprutad motor. Vilket gör att man bör rengöra insugsventilerna och inloppen då och då (5000 mil kanske) eftersom avgaser från EGR tillsammans med oljedimman från motorventilationen skapar en beläggning som hindrar luftflödet in i motorn. På äldre motorer tvättar bensinen bort denna beläggning eftersom insprutningen sitter i inloppsrören.
Kostnad: 250 kr för en burk insugningsrengöring.

3. Alusil cylindrar. Cylinderväggarna är gjorda i ett material som är en blandning av aluminium och silikon för att få så låg friktion som möjligt. Jättebra material ända tills skit kommer in (t.ex. beläggning som lossnar från insuget, delar av tändstiftsisolering eller annat). Då blir det repor och motorn börjar dra olja. Det var tack vare detta jag var tvungen att byta motor på min 528i 2011 (ja, N53B30A i den också).
Kostnad: 25000 kr kostar en ny motor. ;) + 5000 i aluminiumskruvar och packningar.

4. Membranet till vevhusventilationen. Ett tunt gummimembran ska se till att vevhusventilationen fungerar som tänkt. Efter 15000 mil kan du glömma att det är helt vilket innebär byte av kamaxelkåpa eftersom membranet är inbyggt i den. 4000 kr kostar det nöjet.

Så det är väl inte den mest slitstarka motor BMW tagit fram. Det är inte heller den billigaste att byta delar på. Och trots alla åtgärder för att sänka förbrukningen har jag en förbrukning på 0.97 liter milen, som en gammal Volvo.

MEN! Den börjar i alla fall inte brinna som de fyrcylindriga dieslarna i 5-serien, så jämfört med det är den ju jättebra!

Sen får man tänka på att andra motorer från denna generation delar samma teknik, så du kommer inte undan bara för att du väljer en annan bil. Spridarna sitter även i N54 och några fyrcylindriga (N47?). Alusil cylindrar finns även i Mercedes, Porsche o.s.v.
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Glöm inte Nox-sensorn, den har också begränsad livslängd.
Tack för ett utförligt svar, roligt med all kunskap här.

Jag skrev dock lite rörigt ovan (redigerat nu).

N53 med högtrycksspridare "problem-motorn" som låter som en diesel på tomgång kom väl från och med årsmodell 2007? Motorn innan heter N52.

Frågan är om jag ska leta efter ett vettigt ex med N52 motorn istället. :-) Blir ju billigare också men så klart andra fällor man kan trilla i.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vattenpumpen ger sig relativt ofta också

(Jag har iofs haft två 325or som inte gick sönder alls som motpol)
Just vattenpump kan man dock knappast säga är ett typfel för motortypen?
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Har N53 272 hk. Går som ett skållat troll. Bytt spridare, Nox och högtryckspump.
Byter olja + filter innan 2,000 mil. Otroligt skön långfärdsbil. Men rullar bäst i farter 120+. Drar 0,93 lit/mil mest stadskörning. Gjorde "långresa" nyligen 58 mil med förbrukning 0,82. Mycket bra. Men inte fan får du en ny motor för endast 25.000??
En beg. med 15,000 mil hamnar väl där.
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
25000 för en beg såklart. Nyrenoverad ligger den på 65 lax.
Det finns ju såklart positiva sidor av motorn som Anderz007 skriver:
Bra med kraft (jag har 258hk versionen)
Nice motorljud
Sexa vilket gör växlingar enklare. Man kan köra 50 km/tim i sexans växel eller starta i tvåans växel.
Helt enkelt alla de vanliga anledningarna till att man behöver en BMW sexa.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bara för att vara lite anal, så vill jag påpeka att alusil är en aluminium- och kiselblandning - samma kisel som finns i många däcks gummiblandning...många förväxlar silicon med silicone (vilket inte är så konstigt) men det är två helt olika ämnen. ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Är det samma med 320 från och med årsmodell 2007 eller 2008 (?), att fyrorna också har högtrycksspridare och lider av samma svaghet? Eller är det "enbart" kamkedjan som rasar på 320 motorerna?
25000 kr för en begagnad motor men det lär ju tillkomma arbetskostnad. ;-)

Ca 18000-20000kr för sex st nya spridare inklusive jobb. Ett annat problem är väl att det ofta inte räcker med att byta spridarna en gång om man har bilen över 15000 mil? Verkar vara relativt vanligt att N53 ägare får tillbaka problemen?

Intressanta val.

Kul dock att det verkligen finns nöjda N53 ägare efter allt strul man läser om.

Hej

Här är en till nöjd N53-ägare. Motorn som sådan är väldigt trevlig och vill man ha en klassisk BMW-sexa finns inte många alternativ när det gäller nyare bilar.

Såklart är det mindre trevligt när alla spridare och tändspolar behöver bytas men i stort sett alla moderna motorer har väl mer eller mindre allvarliga konstruktionsfel till följd av pressen på tillverkarna att spara några droppar bränsle. Idag får man vara glad om man kan undvika att motorn totalrasar eller att bilen brinner upp.

Nu fick jag mina delar utbytta på maskinskadeförsäkring men skulle inte tveka att behålla bilen även efter att denna gått ut. Risken är väl att det kommer ytterligare ett byte av spridare men som sagt alla motorer kräver ju reparationer när de blir gamla.

Mvh Johan
@Jiie Toppen, jag har provkört BMW med N53 också och den är skön, helt klart, lyx/premium feeling. Trivdes verkligen med kupén i LCI modellen också med visst undantag för den här ratten som styr stereon etc. Blev lite antiklimax först när jag lyssnade på tomgången dock. ;-)

Får se hur jag gör, har inte så bråttom, lutar åt en N52a men vi får se.

Det är ju trevligt om man kan undvika ångestfyllda 20 000 kronors reparationer men ibland går det inte. ;-)

Sedan är jag inte så naiv att jag tror att jag garderar mig mot problem om jag väljer en äldre motortyp. ;-) Vi snackar om bilar.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Membranet till vevhusventilationen kan man köpa löst och byta. Lite meckigt då det är integrerat i ventilkåpan, men tar man det försiktigt med en Dremel, så får man loss det och kan återanvända locket. På med epoxi och en slangklämma för att fixera locket.

Fin motor, om man bortser från komponentbristerna.
Hur skulle ni andra göra om ni var ute efter en begagnad BMW sedan i ca 70 - 110 tusen kronors klassen. Jag är öppen just nu för både 3 och 5 serien.

N52 eller N53 motorn?

Gissar att åsikterna kommer variera men kul att höra argument. För mig själv lutar det åt N52 men långt ifrån självklart. Det är också otroligt svårt att köpa äldre beg bmw eftersom de oftast har en historik av många ägare och inte sällan ungdomskörda/mekade.

Jag kommer sannolikt undvika xDrive modellerna (Xi) för att ta bort en källa till problem åtminstone även om det är en fin säkerhetsgrej på vintern.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, jag funderade också i samma banor, haft både 325/330 n52. Kom sen fram till att jag ville ha en facelift med allt vad det innebär, och då är det n53 som gäller. Min har gått 13 tusen nu och spridarna byttes på goodwill vid ca 7000. Inte haft några problem än iaf.

Fördelen med 3,0 n53 är just att den har bättre bottendrag jämfört med n52, tycker min 325:a går ungefär som min äldre 330 n52.

Förbrukningen är inte mycket mindre på n53 i mitt tycke. N52 låter dessutom trevligare!

He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Jag gick i samma tankar som dig , men när man läst för mycket om N53 så beslutade jag mig för N52 så det blev en 525a -05.
Hade gärna tagit en LCI men motorproblemen blev det som gjorde att jag hoppade LCI.
Min BMW mekaniker avråde också N53 motorn
@Hero02

Hur länge har du haft din 525 05a? Vad har du gjort på den hittills?

Ja, lite udda scenario det här att man velar mellan fördelarna som facelift ger vs fördelar med en något mindre känslig motorkonstruktion. ;-)
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Jag har haft den ca 1,5år , det enda som är gjort under tiden som jag haft den är en service samt byte av bakfjädrar.
Den har rullat lite över 22000mil. 3 tidigare ägare
Först tjänstebil , sedan köpte ett äldre par bilen och sedan tog deras son över bilen och hade den i 3år och sedan köpte jag den.
I papprerna från tidigare ägare på tidigare reparationer som jag fick med
är från 2010 då bilen gått 8080mil
Service 8080mil
Batteri , bromsrör , förstärkare vid ca 11000mil
Hjullager , startmotor , bromsskivor , belägg , sensormatta framstol vid ca 12000mil
Vattenpump och termostat vid 12600mil
Kablage baklucka , Fjäder vänster bak ( ja bara en därför bytte jag båda när höger bak gick av ) vid ca 15000mil.
Sedan är den välservad genom åren , följt servicepunkterna
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Vi har en 325 -05 med , som gått ca 21000mil
Som vi haft i lite över 2år
På nästan 3000mil körda så har stötdämpare fram bytts och varit servad 2 gånger
och så byte av styrkolon ( pga av det idiotiska elektroniska rattlåset kostnad ca 10000kr , finns att läsa en del om det , var väl ett problem som fanns på de tidiga modellerna med nyckeln som man sätter i och trycker på en start stop knapp , min 525a har den gamla hederliga nyckeln som man vrider om och då är det inget elekroniskt rattlås )
genom åren från tidigare ägare har det inte varit så mycket
Vattenpump vid ca 15000mil
Kuggkransarna på drivaxlarna
Två tidigare brukare först en tant som hade den i ca250mil men som tyckte den var för sportig sedan en äldre gubbe på över 70år sedan bilfirma och sedan köpte vi den.
Jag pratade med gubben och han sa att det aldrig varit några större problem med den förutom vattenpumpen.
Den hade i stort sett varit inne på Wölkes för alla reparationer och service.
( vattenpumpen byttes på en annan verkstad då han var iväg på semester när den gick )
Så jag kollade historiken hos Wölkes och firman som bytte vattenpumpen innan köp och det hade inte varit några större problem med den.
@Hero02 Tackar :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.