|
|
|
|---|---|
|
Hej, min 520d -13 började krångla för en vecka sen nu med att den inte startade och varnade efter en stund att batteriet var urladdat. Jag slängde så på laddaren (under huven) och sen har den fungerat tills nu idag då jag får samma problem. Men nu när jag sätter på laddaren under huven så visar den att batteriet är fullt och 17.3V? (Den visar snabbt 11.8 innan den hoppar upp till 17.3) när jag flyttar laddaren direkt till polerna så laddar den normalt men jag har förstått att man ska ladda på polerna under huven. Och med 17.3V och så snabb urladdning igen så misstänker jag något är fel med någon elektronik? | |
|
Har du mätt spänningen med en multimeter? Vad är det för laddare du har? Om den börjar ladda på 17.3V, släng den direkt....... |
|
|
Håller 17.3 är tok för mycket. Ligger den på 11.8 innan laddning är din batteri död tyvärr. Den ska inte ligger under 12.8 i vilospänning har jag för mig. |
|
| Finns lite matnyttigt här, Länk | |
|
Laddaren jag har är en: Länk Jag hade ingen multimeter till hands när jag såg 17,3 på displayen och nu när jag krånglat lite idag och rensat alla 33 felkoder som fanns så visar och laddar den normalt. Kan dålig kontakt möjligtvis få laddaren att tro att batteriet har mer sökning än det egentligen har? Men som catch_me skriver så är jag inne på att batteriet är dött, några av felkoderna säger till och med att spänningen varit under 9V. Gör ett försök nu att låta den ladda i något dygn och sen låta den stå och sen se vad multimeter säger bara för att men får beställa ett nytt. Batteriet jag har är på 90ah och har 900A köldstartström. Som jag förstår av det jag hunnit läsa mig till så är det inga problem att byta till ett 95ah och 850A? |
|
| Nej ingen problem med annat batteri se bara till att registrera nya batteriet annars finns det risk att bilen drar ut batteriet på det nya då IBS systemet inte fattar att du har bytt batteri. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.