|
|
|
|---|---|
|
Åkte till Kvarndammen för att titta på en 520d -16 med bara 2700 mil på mätaren, NBW104. Den ser väldigt fin ut på bilderna, men verkligheten är något helt annorlunda. Det första jag reagerade på är allt vatten som kondenserat på insidan(!) av framrutan. Ca. 1dl vatten uppskattar jag det till. Är detta normalt? Receptionisten på KVD sa att "det blir så nu när vintern närmar sig". Hela bilen är full av repor och uppslag, som inte alls syns på bilderna, är bilderna på kvd.se "photoshoppade" ? Sätena är i läder, men nerstänkta på flera ställen med stora fläckar av något som jag bara kan beskriva som silliconolja. Möjligtvis ett dåligt försök till rekonditionering. Någon har slängt in fyra smutsiga gamla däck i bilen, och skadat dörrlisterna på flera ställen. Hela motorn var översköljd av något som liknar sand, en beläggning av grus/sand precis överallt i motorrummet. Vilket jag inte begriper eftersom det sitter stänkskydd under bilen, och huven är tätad med list runt motorn. Kring dörrhandtagen har det runnit ner någon slags avlagring - möjligtvis avfettning. Hoppas att fler läser detta och kollar bilen noga INNAN man lägger bud på kvd.se | |
| Nej de photoshoppar inte men bilderna är tagna med padda och inte av särskilt god kvalitet. Är bilen solidsvart och tvättas i maskin så går det fort att få lacken sunkig. Av det du beskriver låter det som att bilen skulle behöva en rekond men inte mer. Det är inte så konstigt eftersom bilarna är just - orekondade. Bilen är ändå 3 år gammal. | |
| Men kvd betygsätter karossen 2/5, med flera kommentarer på lacken. Då kan man väl inte blir överraskad av skicket? Eller har de uppdaterat beskrivningen efter att du var där? | |
|
Kommentarerna på karossen stämmer, det jag reagerar på är att bilderna inte alls stämmer överrens med verkligheten. Möjligtvis har man kört rally i skogen efter att bilderna tagits. Sen vet jag inte hur man ska tolka "betygen", totalbetyget är 3/5 men räknar man snittet på enskilda betygen så blir det 4/5. Och sen tycker jag att invändiga skicket, och en bild eller kommentar på motorrumet också hade varit på sin plats med tanke på bilens ålder. Även kondensen på insidan av framrutan är något som borde nämnas i annonsen. |
|
|
Min personliga erfarenhet är att bilder på bilars utsida brukar dölja en hel del skavanker som kan ses i verkligheten i bra ljus, medan bilder på interiörer brukar se värre ut på bild än verkligheten, särskilt om de tagits med blixt. Men som alltid: om inte kartan (bilden) och verkligheten överensstämmer, brukar det vara verkligheten som gäller... Kan iofs hålla med om att det kan vara surt om man åkt lång väg och fått en falsk bild av skicket via bilder. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På ämnet KVD så köpte och sålde jag under en period väldigt mycket bilar. Var lite av en sidoverksamhet. Ungefär ett 20-tal av dessa kom från KVD och i de flesta fall gick det bra. Men mot slutet känns det som testerna blev sämre och sämre och KVDs syn på det hela fick mig att sluta köpa därifrån. Några höjdpunkter: - Saab 9-3 Aero. Testet anger lite slitage och att styrningen står snett. Hämtar bilen (man har ju alltid lite bråttom) och märker att bilen drar snett. I testet angavs styrled glapp. Efter längre körning med bilen upptäcks att * hela bilen drar snett, bilen känns "konstig", det vibrerar. Forskar lite i bilens historia - hittar att bilen varit med i ett bankrån och körts in i en bankvägg! * bilen är chiptrimmad utan att det skrevs in i testet * bilen är omlackad med nyansskillnad över hela bilen -> återköp efter 2 dagar Audi S4 cab Bilen ser fin ut på bild och testet anger inga fel alls På plats upptäcker jag: * centrallåset fungerar inte * halva bilen är omlackad och det är FRUKTANSVÄRT dåligt gjort. Bilen ser alltså ut som en polkagris. Blir förbannad och kontaktar KVDs kundtjänst för nu vill jag ha en ursäkt eller soppapengar för det här kan ju inte ha undgått deras testare. Får ett genomkorkat svar tillbaka "våra testare ser ingen nyansskillnad, vi anser inte bilen omlackad." Kontaktar Audi - bilen är smälld och lackerad för över 80.000kr. Ingen ursäkt eller rättning av testet (ännu värre) av KVD. Stackars nästa köpare. BMW 335iA M-sport cab. Vinner inte auktionen men får efter 2veckor erbjudande om att köpa bilen som då står i Växjö. Auktionen var i Åkersberga. Anar oråd och kräver ett svar på varför bilen inte hämtades ut. Svaret jag får är häpnadsväckande: "Köparen hittade ett missljud i motorn men vi anser att eftersom bilen varit på service för 3 månaders sedan så kan det inte vara ett fel eftersom de borde sagt till då". Alltså vad i ******* är det för nivå? Slutade handla efter den sista bilen. Gick liksom inte längre när man inte kunde lita alls på testerna eller deras professionalism i stort. |
|
|
Hittade en bild på Audin: Länk Jämför dörr och skärm :/ edit: Bilen till salu igen: Länk Nya ägaren blev väl inte jättenöjd när han kom hem... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.